Autor(es): Sousa, Nuno ; Natividade-Jesus, Eduardo ; Coutinho-Rodrigues, João
Data: 2018
Origem: Revista de Ciências da Computação
Autor(es): Sousa, Nuno ; Natividade-Jesus, Eduardo ; Coutinho-Rodrigues, João
Data: 2018
Origem: Revista de Ciências da Computação
A cycling accessibility index – Bike-Index – is presented, based on the metabolic effort of the cyclist as measure of impedance between origins and destinations, and the limitations imposed by that effort. Adequate to study cycling accessibility in hilly cities, the Bike-Index requires a Geographical Information System and script programming in that environment. The calculation methodology is presented and applied to a case-study, the city of Coimbra, Portugal, results showing that accessibility depends both on centrality and topography, the latter penalizing hill-side zones and plateaus with few urban facilities.
Um índice de acessibilidade velocípede – Bike-Index – é apresentado, baseado no esforço metabólico do ciclista como medida da impedância entre origens e destinos e nas limitações impostas por esse esforço. Adequado para estudar a acessibilidade velocípede em cidades declivosas, o Bike-Index requer um Sistema de Informação Geográfica e a programação de scripts nesse ambiente. A metodologia de cálculo é apresentada e aplicada a um caso-de-estudo, a cidade de Coimbra, Portugal, e os resultados revelam que a acessibilidade está dependente tanto da centralidade como do relevo, sendo que este penaliza zonas de encosta e planaltos mal servidos de equipamentos urbanos.