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Development of subordination structures in writing: longitudinal study with primary school children

Author(s): Batalha, Joana ; Cardoso, Aida ; Lobo, Maria

Date: 2024

Origin: Revista da Associação Portuguesa de Linguística

Subject(s): desenvolvimento sintático; escrita; subordinação; português; syntactic development; writing; subordination; Portuguese


Description

The present study investigates the longitudinal development of syntactic complexity in writing at early stages of development. It is based on the hypothesis that the use of subordination structures contributes to the characterization of syntactic complexity in writing, particularly in narratives produced in the first years of schooling. Specifically, we seek to answer the following research questions: (i) What are the most frequent subordination structures in narratives produced at four different moments in the first years of schooling?; (ii) Is there an increase in the number and diversity of the subordination structures used?; (iii) Is it possible to identify different development profiles regarding the production of subordination structures in writing? To answer these questions, we gathered and analyzed a set of written narratives of primary school children to observe how different subordination structures are used over time. The corpus includes 172 texts, produced by 43 children, speakers of European Portuguese, at different times during their school career (beginning and end of 2nd grade, and beginning and end of 3rd grade). The categories considered in the analysis were the type of subordinate clause (adverbial; relative; complement) and the subtype of subordinate clause (e.g., adverbials - temporal, conditional, final, causal; relatives - subject, object, free). Overall, the results allow us to describe children's writing in terms of the type, number and diversity of subordination structures used over time. In addition, by analyzing the children's individual productions, it was possible to identify different development profiles. In general, the study presents evidence to conclude that subordination is a relevant indicator for describing initial written productions.

O presente estudo procura aprofundar o desenvolvimento longitudinal da complexidade sintática na escrita, em fases iniciais de desenvolvimento. Parte-se da hipótese de que o uso de estruturas de subordinação contribui para a caracterização da complexidade sintática em produções escritas, nomeadamente em narrativas produzidas nos primeiros anos de escolaridade. Concretamente, procurou-se dar resposta às seguintes questões de investigação: (i) Que estruturas de subordinação são mais frequentes em narrativas produzidas em quatro momentos distintos do percurso escolar?; (ii) Existe um aumento em número e em diversidade nas estruturas de subordinação usadas?; (iii) É possível identificar diferentes perfis de desenvolvimento relativamente à produção de estruturas de subordinação na escrita? Para responder a estas questões,  foi reunido e analisado um conjunto de produções escritas que permitisse observar a evolução na produção de diferentes estruturas de subordinação. O corpus inclui 172 textos, produzidos por 43 crianças de 1.º ciclo falantes de português europeu em momentos distintos do percurso escolar (início e fim do 2.º ano de escolaridade, e início e fim do do 3.º ano de escolaridade). As categorias de análise consideradas foram o tipo de oração subordinada (adverbial; relativa; completiva) e o subtipo de oração subordinada (e.g., adverbial temporal, condicional, final, causal; relativa de sujeito, de objeto, livre). Globalmente, os resultados permitem caracterizar a escrita das crianças quanto ao tipo, número e diversidade de estruturas de subordinação usadas ao longo do tempo. Complementarmente, da análise das produções individuais das crianças, foi possível identificar diferentes perfis de desenvolvimento. De um modo geral, o estudo apresenta evidências para se concluir que a subordinação é um indicador relevante para a caracterização de produções escritas iniciais.

Document Type Journal article
Language Portuguese
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