Author(s):
Bragança, Bruna
Date: 2024
Origin: Revista da Associação Portuguesa de Linguística
Subject(s): aquisição de morfologia aspetual; compreensão; crianças bilingues; experiência linguística; idade de início de exposição; acquisition of aspectual morphology; comprehension; bilingual children; language experience; age at first exposure
Description
This study aims to investigate how Chinese-Portuguese bilingual children understand the progressive (imperfective) and the simple past (perfective) in different contexts in Portuguese. We also want to understand whether extralinguistic factors, such as linguistic experience and the age at which children are regularly exposed to Portuguese, influence the acquisition and comprehension of aspectual morphology. We designed a picture selection task for 43 bilingual speakers of Chinese and Portuguese and 43 native speakers of Portuguese between the ages of 6 and 12. From the results obtained, we observed that these speakers acquire the aspectual properties in a certain sequence, starting by associating the perfective with telic predicates (accomplishments and achievements) and the progressive with durative predicates (activities and accomplishments), with the main difficulties in the achievement items in the progressive, as predicted by Aspect Primacy Hypothesis. Although extralinguistic factors show a correlation with the speakers' level of education, they don't seem to significantly influence the comprehension of these aspectual properties.
O presente estudo visa investigar como as crianças bilingues de chinês e português compreendem o progressivo (imperfetivo) e o pretérito perfeito (perfetivo) em diferentes contextos em português. Pretende-se também compreender se os fatores extralinguísticos, como a experiência linguística e a idade de início de exposição regular ao português, influenciam a aquisição e a compreensão da morfologia aspetual. Assim, elaborámos uma tarefa de seleção de imagem, realizada por 43 falantes bilingues de chinês e português e 43 falantes nativos de português, entre os 6 e os 12 anos. Dos resultados obtidos observámos que estes falantes adquirem as propriedades aspetuais numa determinada sequência, começando por associar o perfetivo aos predicados télicos (accomplishments e achievements) e o progressivo a predicados durativos (atividades e accomplishments), verificando-se as principais dificuldades nos itens de achievements no progressivo, como prediz a Hipótese da Primazia do Aspeto. Embora os fatores extralinguísticos mostrem correlação com o nível de escolaridade dos falantes, não parecem influenciar significativamente a compreensão destas propriedades aspetuais.