Author(s):
Carvalho, Lurdes ; Zamith-Cruz, Judite
Date: 2021
Origin: Oasisbr
Subject(s): Conhecimento profissional; Formação de professores; Motivação; Professional knowledge; Teacher training; Motivation.; Conocimientos profesionales; Formación de profesores; Motivación
Description
We analyze the role of motivation as a guide and support in the professional development of future teachers. The case study, of a descriptive and interpretative character, presents the way students feel at the university and representations towards the near future. Through a questionnaire of open narrative questions, the data of the students reveal that their stay “today… at the university” is governed by socialization and personal training, natural curiosity, motivation to move forward. Regarding expectations regarding “tomorrow ... anticipated future”, students' voices focus on life projects, dreams and issues related to professionalization and professional identity
Hemos analizado el papel de la motivación como guía y apoyo en el desarrollo profesional de los futuros docentes. El estudio de caso, de carácter descriptivo e interpretativo, presenta la forma cómo los estudiantes de educación superior sienten la universidad y sus representaciones en un futuro próximo. A través de un cuestionario de preguntas narrativas abiertas, los datos de los estudiantes revelan que “hoy… en la universidad” se rige por la socialización y formación personal, curiosidad natural, motivación para seguir adelante. S obre el “mañana... futuro anticipado”, las voces de los estudiantes se centran en proyectos de vida, sueños y dificultades relacionados con la profesionalización y la identidad profesional.
Analisamos o papel da motivação enquanto guia e suporte no desenvolvimento profissional de futuros professores. O estudo de caso, de caracter descritivo e interpretativo, apresenta a forma como estudantes se sentem na universidade e as representações face a um futuro próximo. Os dados de um questionário de perguntas abertas narrativas revelam que a estadia “hoje… na universidade” se rege pela socialização e pela formação pessoal, curiosidade e motivação para se seguir em frente. Quanto às expectativas face ao “amanhã… futuro antecipado”, as vozes dos estudantes centram-se em projetos de vida, sonhos e por questões relacionadas com a profissionalização e identidade profissional.