Author(s):
Villar, Vanessa Cristina Felippe Lopes ; Martins, Mônica ; Rabello, Elaine Teixeira
Date: 2021
Origin: Oasisbr
Subject(s): Segurança do Paciente; Sistemas de Informação; Participação do Paciente; Qualidade da Assistência à Saúde; Epidemiologia Descritiva; Patient Safety; Information Systems; Patient Participation; Quality of Health Care; Epidemiology, Descriptive
Description
Objective: To describe incidents reported by Brazilian citizens in the Health Surveillance Notification System. Methods: A descriptive study based on records in the Health Surveillance Notification System of the National Health Surveillance Agency, "citizen" module, between 2014-2018. Results: 935 incidents were notified, preponderantly, the patients were female (60.9%), elderly (20.1%) and white race/skin color (51.0%). The most reported incidents were related to medication use (50.8%), falls (7.5%), and healthcare-related infections (7.2%). These occurred during care, treatment or surgery (37.3%), during the daytime (58.3%) and in hospitals (37.4%). Conclusion: It was observed low adherence of citizens to the notification system. There was a higher frequency of notifications of medication-related incidents, falls, and care-related infections. It highlights the citizen's ability to recognize and report such incidents as patient safety problems.
Objetivo: Descrever os incidentes em serviços de saúde notificados por cidadãos brasileiros no Sistema de Notificação de Vigilância Sanitária. Métodos: Estudo descritivo, com base em registros no Sistema de Notificações de Vigilância Sanitária da Agência Nacional de Vigilância Sanitária, módulo ‘cidadão’, entre 2014 e 2018. Resultados: Foram notificados 935 incidentes que, preponderantemente, ocorreram em pessoas do sexo feminino (60,9%), idosas (20,1%) e de raça/cor da pele branca (51,0%). Os incidentes mais notificados estiveram relacionados ao uso de medicamentos (50,8%), quedas (7,5%) e infecções relacionadas à assistência à saúde (7,2%), ocorridos durante a prestação do cuidado, tratamento ou cirurgia (37,3%), no período diurno (58,3%) e em hospitais (37,4%). Conclusão: Observou-se baixa adesão dos cidadãos ao sistema de notificação. Houve maior frequência de notificações de incidentes relacionados a medicamentos, quedas e infecções relacionadas à assistência. Isto evidencia o potencial dos cidadãos em reconhecer e reportar tais incidentes como problemas de segurança do paciente.