Author(s):
Candeias, Analisa ; Esteves, Alexandra ; Encarnação, Paula ; Petronilho, Fernando ; Martins, Cristina
Date: 2025
Origin: Pensar Enfermagem
Subject(s): Mindfulness; Hermeneutics; Students; Nursing; nursing trends; C03; Mindfulness; Hermenêutica; Estudantes; Enfermagem; nursing trends; C03
Description
IntroductionIn recent years, greater attention has been given to mindfulness, which, according to Kabatz-Zinn1, is the awareness that arises when paying intentional attention to the present moment, without judgment, and may be based on the triad commitment-self-discipline-intentionality. Given the importance of this concept for the promotion of well-being, a pedagogical project was developed, the Be+Happy – Meditation & Happiness: Promoting Well-Being in University Students, which aimed to work on the practice of guided meditation and mindfulness. ObjectiveExplore the concept of mindfulness through the perceptions of 1st year Nursing Graduation students, at a higher education institution. MethodsExploratory and qualitative study. Participation of 63 students; data collection carried out through an open question in an online form (in compliance with the institution's ethical authorization principles, with informed, free and informed consent from the participants). Data categorization and analysis was established using artificial intelligence (ChatGPT), anchored in the theoretical perspective of H.-G. Gadamer.2, 3 ResultsWere identified five categories that may conceptualize mindfulness: i) self-consciousness and self-comprehension; ii) complete attention and focus; iii) tranquility and relaxation; iv) implementation of practices; v) lack of knowledge. According to H.-G. Gadamer, the identified categories can be considered as instruments (self-exploration, exercise of attention, promotion of presence) for a solid hermeneutic reflection, regarding the comprehension and interpretation as central processes of the human experience. ConclusionThe found perceptions are essential to interpret how the students, who participated in Be+Happy, understand the concept of mindfulness. This study highlights the importance of an hermeneutic approach in understanding concepts related to health and well-being.
Introdução Nos últimos anos tem-se dado maior atenção ao mindfulness, que, de acordo com Kabatz-Zinn1, é a consciência que surge aquando de um prestar de atenção intencional ao momento presente, sem julgamentos, podendo ser fundamentado na tríade compromisso-autodisciplina-intencionalidade. Atendendo à importância deste conceito para a promoção do bem-estar, foi desenvolvido um projeto pedagógico, denominado Be+Happy - Meditação & Felicidade: Promoção do Bem-Estar no Estudante Universitário, que visou um trabalho direcionado à prática de meditação guiada e do mindfulness. Objetivo Explorar o conceito de mindfulness através da perceção de estudantes do 1.º ano do Curso de Licenciatura em Enfermagem de uma instituição de ensino superior. Métodos Estudo exploratório e qualitativo. Participação de 63 estudantes; recolha de dados realizada através de questão aberta em formulário online (cumpridos os princípios éticos de autorização da instituição, com consentimento informado, livre e esclarecido dos participantes). A categorização e análise dos dados foi estabelecida através do uso da inteligência artificial (ChatGPT), ancorada na perspetiva teórica de H.-G. Gadamer.2, 3 Resultados Foram identificadas cinco categorias que concetualizam o mindfulness: i) autoconsciência e autocompreensão; ii) atenção plena e focalização; iii) tranquilidade e relaxamento; iv) implementação de práticas; v) desconhecimento. Atendendo a H.-G. Gadamer, as categorias identificadas podem ser consideradas como instrumentos (autoexploração, exercício da atenção, promoção da presença) para uma reflexão hermenêutica sólida, tendo em vista a compreensão e a interpretação como processos centrais da experiência humana. Conclusão As perceções encontradas são essenciais para interpretar a forma como os estudantes que participaram no Be+Happy compreendem o conceito de mindfulness. Este estudo evidencia a importância da abordagem hermenêutica no entendimento de conceitos relacionados com a saúde e o bem-estar.