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Nurses’ Emotional Management in Conflict and Catastrophe’s Humanitarian Aid Projects

Autor(es): Almeida, Tânia ; Diogo, Paula ; Barros, Luísa

Data: 2025

Origem: Pensar Enfermagem

Assunto(s): Emotions; Nursing; Humanitarian Aid; Catastrophe; Conflict; nursing trends; P15; Emoções; Enfermagem; Ajuda Humanitária; Catástrofe; Conflito; nursing trends; P15


Descrição

Introduction The emotional management processes of nurses working in international humanitarian aid projects, particularly in conflict and/or catastrophe contexts, are critical due to the significant emotional challenges they face. These professionals encounter diverse emotions and often must make decisions in adverse, culturally diverse, and resource-scarce environments. Watson1 highlights that caregivers who neglect self-care cannot provide the necessary care for their patients or to offer serenity, affection, safety, and understanding. Therefore, understanding the emotional management strategies that nurses employ in these demanding contexts is essential. Objective This study aims to describe the major categories that emerged from the preliminary findings of a research conducted as part of a PhD in Nursing to understand the nurses’ emotional management processes when providing care in the context of international humanitarian aid, specifically in conflict or catastrophe scenarios. Methods This study follows a naturalistic paradigm using the Grounded Theory method with an inductive approach. Content analysis was conducted on eleven written narratives and two focus group reports from nurses with experience in these contexts. Results The findings revealed three phases in the emotional management of nurses providing care in this context. Consequently, three main categories were defined. The first category, Challenging Emotional Situation, refers to the period before the mission. The second, Turbulent Emotional Situation, covers the mission itself, and the third, Search for Self-Meaning, pertains to the post-mission phase. Conclusion The ongoing results of this study suggest that appropriate emotional management strategies not only improve nurses’ well-being but also enhance their ability to provide empathetically and competent care in adverse conditions. A deeper understanding of these processes will enable more effective preparation through targeted training. This deeper knowledge, driven by extensive research, will improve nurses' readiness for missions, equipping them to handle challenging contexts and situations more effectively.

Introdução A gestão emocional dos enfermeiros em projetos de ajuda humanitária internacional, em particular em contextos de conflito e/ou catástrofe, é de extrema importância devido aos desafios emocionais significativos que enfrentam. Durante a prestação de cuidados, estes profissionais experienciam uma variedade de emoções intensas e, frequentemente, têm de responder e tomar decisões em cenários adversos, com fortes diferenças culturais e com escassez de recursos. Watson1, afirma que um prestador de cuidados que não cuida de si próprio, terá dificuldade em proporcionar o nível necessário de cuidados aos seus pacientes. Portanto, compreender as estratégias de gestão emocional que os enfermeiros utilizam nestes contextos emocionalmente desafiantes torna-se crucial. Objetivo Este estudo visa compreender os processos de gestão emocional dos enfermeiros ao prestar cuidados no contexto da ajuda humanitária internacional em cenários de conflito e/ou catástrofe. Métodos Utilizou-se o método Grounded Theory e realizou-se a análise de conteúdo de onze narrativas escritas e de relatos de dois grupos focais, compostos por enfermeiros que prestaram cuidados neste contexto. Resultados A análise dos achados distinguiu três momentos desta experiência. Consequentemente, foram definidas três categorias major. A primeira, denominada "Situação emocional desafiante", refere-se ao período que antecede a missão. A segunda "Situação emocional sinuosa", diz respeito ao período durante a missão. Por fim, a terceira, "Procura do sentido de Self”, está associada ao regresso a casa após a missão. Conclusão Os resultados do presente estudo, sugerem que a adoção de estratégias adequadas de gestão emocional permite aos enfermeiros não só melhorar o seu bem-estar, mas também aumentar a sua capacidade de cuidar dos outros de forma empática e competente, mesmo em condições adversas. Este conhecimento mais profundo, impulsionado pela continuação da investigação nesta temática, melhorará a preparação e prontidão dos enfermeiros para missões, fornecendo-lhes ferramentas mais eficazes para lidar com contextos e situações emocionalmente desafiantes.

Tipo de Documento Artigo científico
Idioma Português
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