Document details

Happiness and Influencing Factors: a Comparative Analysis of Perceptions among Nursing Students

Author(s): Martins, Cristina ; Esteves, Alexandra ; Paula Encarnação, Paula ; Petronilho, Fernando ; Candeias, Analisa

Date: 2025

Origin: Pensar Enfermagem

Subject(s): Happiness; Psychological Well-Being; Students; Nursing; nursing trends; C06; Felicidade; Bem-Estar Psicológico; Estudantes; Enfermagem; nursing trends; C06


Description

IntroductionThe first year of higher education is a critical period of transition. The evidence highlights social and academic adaptation in this period as essential for the well-being and happiness of students. ObjectiveCompare and contrast the perceptions of happiness and the factors that influence it, in students of the 1st year of the Nursing Degree, between two moments of evaluation (before and after the implementation of a guided meditation and mindfulness practice project). MethodsExploratory, qualitative study, carried out between September 2022 and February 2023. Data collection through two open quests integrated into a longer study form. Treatment and analysis of data respecting the thematic content analysis technique, using the NVivo software. Participation of 63 students. ResultsPositive interpersonal relationships, personal fulfillment and physical and psychological balance are identified, in both endorsements, as the main components of happiness, highlighting the importance of a supportive environment, personal achievements and a state of comprehensive health and well-being for the happiness of the students.Although there is consistency regarding the factors that influence happiness, in the final assessment there is greater emphasis on the balance between personal relationships and academic life, on activities that bring personal satisfaction and on the integration of these activities with social and family life, and a more holistic view of the environmental impact on happiness and of personal and academic relationships on general well-being. ConclusionThe study reveals that students maintain a consistent view of the elements that constitute happiness and a more holistic view of the factors that influence it, after implementing the project. It is recommended that initiatives and projects that promote healthy and supportive academic environments continue.

IntroduçãoO primeiro ano de ensino superior é um período crítico de transição. A evidência destaca a adaptação social e académica neste período como essenciais para o bem-estar e felicidade dos estudantes. Estudos qualitativos são necessários para capturar a complexidade deste fenómeno. ObjetivoComparar e contrastar as perceções de felicidade e dos fatores que a influenciam, em estudantes do 1º ano da Licenciatura em Enfermagem, entre dois momentos de avaliação (antes e após a implementação de um projeto de prática de meditação guiada e mindfulnes). MétodosEstudo exploratório, qualitativo, realizado entre setembro de 2022 e fevereiro de 2023. Recolha de dados através de duas questões abertas integradas num formulário de um estudo mais alargado. Tratamento e análise de dados respeitando a técnica de análise de conteúdo temática, com recurso ao software NVivo. Participação de 63 estudantes. ResultadosOs relacionamentos interpessoais positivos, a realização pessoal e o equilíbrio físico e psicológico são identificados, em ambas avaliações, como os principais componentes da felicidade, destacando a importância de um ambiente de apoio, conquistas pessoais e um estado de saúde e bem-estar integral para a felicidade dos estudantes.Embora haja consistência acerca dos fatores que influenciam a felicidade, na avaliação final há maior ênfase no equilíbrio entre relações pessoais e vida académica, em atividades que trazem satisfação pessoal e na integração dessas atividades com a vida social e familiar, e uma visão mais holística do impacto ambiental na felicidade e das relações pessoais e académicas no bem-estar geral. ConclusãoO estudo revela que os estudantes mantêm uma visão consistente sobre os elementos que constituem a felicidade e uma visão mais holística sobre os fatores que a influenciam, após a implementação do projeto. Recomenda-se a continuidade de iniciativas e projetos que promovam ambientes académicos saudáveis e suportivos.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents