Author(s):
Santos, Nuno ; Matias, Sílvia ; Pereira, António ; Pinto, Carolina ; Oliveira, Rafael ; Domingues, Sandra ; Santos, Ana Cláudia ; Pestana, Helena ; Nunes, Elisabete ; Lucas, Pedro
Date: 2025
Origin: Pensar Enfermagem
Subject(s): Nursing; Nursing Administration Research; Health Literacy; Health Information Systems; Health Policy; Health Literacy; Nursing; Nursing Management; Nursing Health Systems; Nursing Ontology; Enfermagem; Pesquisa em Administração de Enfermagem; Letramento em Saúde; Sistemas de Informação em Saúde; Política de Saúde; Literacia em Saúde; Enfermagem; Gestão em Enfermagem; Sistemas de Informação em Enfermagem; Ontologia em Enfermagem
Description
Introduction Health literacy, a multidimensional concept essential to equity and the sustainability of healthcare systems, empowers individuals to make informed decisions and use services effectively, overcoming sociocultural and economic barriers. Nurse managers play a strategic role in its promotion by combining leadership with standardized nursing information systems. This article offers a reflective analysis of this integration, with a particular focus on advancing health literacy. Objective To analyze the competencies of nurse managers and their interaction with nursing information systems in promoting health literacy. Methods This is a theoretical reflection grounded in a narrative literature review. Recent publications and foundational works were analyzed, emphasizing the evolution of concepts, technological integration in healthcare, and nursing management practices. The analysis is structured around four thematic axes that link conceptual foundations with practical implications. Results Findings indicate that the relationship between health literacy and health information systems significantly affects the safety and quality of care. Nurse managers emerge as key facilitators, leveraging health information systems to promote health literacy, thereby empowering both healthcare professionals and the public to manage health information more effectively. Integrating these dimensions has proven essential for improving clinical practice, enabling more effective leadership and more data-informed decision-making. Conclusion This theoretical reflection highlights the role of nurse managers in promoting health literacy by integrating leadership competencies, strategic information management, and effective use of health information systems. This integrative approach positions nurse managers as catalysts for citizen empowerment, contributing to equitable, informed, and sustainable care practices. By proposing an interdisciplinary conceptual framework, the study expands the discussion of nursing management as a driver of quality and empowerment in advancing health literacy.
Introdução A Literacia em Saúde, conceito multidimensional essencial à equidade e sustentabilidade dos sistemas de saúde, capacita os cidadãos para decisões informadas e uso eficaz dos serviços, superando barreiras socioculturais e económicas. Os enfermeiros gestores desempenham um papel estratégico na sua promoção, integrando liderança com Sistemas de Informação em Enfermagem padronizados. Este artigo propõe uma análise reflexiva dessa articulação, com enfoque na promoção da Literacia em Saúde. Objetivo Analisar as competências do enfermeiro gestor e a sua interação com os Sistemas de Informação em Enfermagem na promoção da Literacia em Saúde. Métodos Trata-se de uma reflexão teórica sustentada numa revisão narrativa da literatura. Foram analisadas publicações recentes e referências clássicas, com enfoque na evolução dos conceitos, integração tecnológica em saúde e práticas de gestão em enfermagem. A análise organiza-se em quatro eixos temáticos, articulando fundamentos conceptuais com implicações na prática. Resultados Os resultados obtidos indicam que a relação entre a Literacia em Saúde e os Sistemas de Informação em Saúde tem um impacto significativo na segurança e qualidade dos cuidados. O enfermeiro gestor emerge como um facilitador chave, utilizando os Sistemas de Informação para promover a Literacia em Saúde, o que resulta na capacitação de profissionais e cidadãos na gestão eficaz da informação. A integração destas dimensões demonstraram ser cruciais para a melhoria das práticas clínicas, permitindo uma liderança mais eficaz e uma tomada de decisão mais informada e baseada em dados. Conclusão A presente reflexão teórica evidencia o enfermeiro gestor na promoção da Literacia em Saúde, ao articular competências de liderança, gestão estratégica da informação e utilização eficaz dos Sistemas de Informação em Saúde. Esta abordagem integradora posiciona o enfermeiro gestor como catalisador da capacitação do cidadão, contribuindo para uma prática de cuidados equitativa, informada e sustentável. Ao propor um quadro conceptual interdisciplinar, o estudo amplia a análise sobre a gestão em Enfermagem enquanto motor de qualidade e empowerment na promoção da Literacia em Saúde.