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Empowering Formal Caregivers in Residential Care Facilities for the Elderly to Provide Safe Care – Intervention of the Community and Public Health Nurse

Autor(es): Malicio Godinho, Maria Filomena ; Sousa, Edmundo ; Vieira, Ana

Data: 2025

Origem: Pensar Enfermagem

Assunto(s): Cuidador Formal; Capacitação; Enfermagem Comunitária; Formal Caregiver; Empowerment; Community Nursing


Descrição

Introduction The current national demographic reality shows a significant aging of the population, with a growing number of elderly individuals residing in Residential Care Facilities for the Elderly (RCFE), leading to an increased need for formal caregivers (FC). The literature indicates that the lack of skills among FCs in RCFE affects the quality of care provided, with direct impacts on resident safety. By assessing the knowledge level of formal caregivers, it was possible to structure an intervention aimed at empowering them. Objective Empowering formal caregivers in Residential Care Facilities for the Elderly to provide safe care in the intervention area of a Community Care Unit (UCC). Methods The methodology applied was based on Health Planning grounded in Betty Neuman's theoretical framework, the Systems Theory. The foundation of the project based on scientific evidence was supported by a Scoping Review according to the methodology proposed by the Joanna Briggs Institute (JBI. The tool used for the situational assessment was a questionnaire developed by the researchers and administered to formal caregivers to identify their training needs. A non-probabilistic convenience sample was comprised of 161 formal caregivers. To ensure compliance with all ethical, deontological, and methodological principles, this intervention project was developed following a favorable opinion from the Health Ethics Committee (HEC) under reference 51/CES/INV/2023. Results The situational assessment revealed a compromised caregiving capacity due to a lack of knowledge about the contents of the first aid kit, checking the first aid kit, procedures in case of an accident, first aid, and maintenance of the cold chain. Health Education and Health Communication were used as intervention strategies. Evaluation, based on process and outcome indicators, shows positive contributions to the empowerment of formal caregivers, reflected in 84% of caregivers identifying how to act in case of an accident, 94% identifying when to place someone in the recovery position, and 82% identifying the Basic Life Support algorithm. Conclusion This project contributed to the empowerment of formal caregivers through community nursing intervention, as well as providing insights into how to develop interventions with formal caregivers in Residential Care Facilities for the Elderly to empower them to provide safe care.

Introdução A atual realidade demográfica nacional evidencia um forte envelhecimento da população, com um número crescente de idosos a residir em Estruturas Residenciais para Idosos (ERPI), com um consequente aumento da necessidade de cuidadores formais (CF). A literatura evidencia que a falta de competências dos CF em ERPI traduz-se na qualidade dos cuidados prestados com efeitos diretos na segurança do residente. Avaliando o nível de conhecimentos dos cuidadores formais, foi possível estruturar a intervenção visando a capacitação dos mesmos. Objetivo Capacitar os cuidadores formais em Estruturas Residenciais Para Idosos para o cuidar em segurança, na área de intervenção de uma Unidade de Cuidados na Comunidade (UCC). Métodos Aplicado a metodologia do Planeamento em Saúde assente no referencial teórico de Betty Neuman, Teoria dos Sistemas. A fundamentação do projeto com base na evidência científica teve como suporte uma Scoping Review de acordo com a metodologia proposta pelo Joanna Briggs Institute (JBI). O instrumento utilizado para o diagnóstico de situação, foi um questionário elaborado pelos investigadores e aplicado aos cuidadores formais para identificar as suas necessidades formativas. A amostra não probabilística por conveniência foi constituída por 161 cuidadores formais. De forma a garantir a conformidade de todos os preceitos éticos, deontológicos e metodológicos do presente projeto de intervenção o mesmo foi desenvolvido após o parecer favorável da Comissão de Ética para a Saúde (CES) com a referência 51/CES/INV/2023. Resultados O diagnóstico de situação revelou capacidade para tomar conta comprometida por défice de conhecimento sobre: conteúdo da mala de primeiros socorros; verificação da mala de primeiros socorros; procedimento em situação de acidente; primeiros socorros e quebra da rede de frio. Como estratégias de intervenção foram utilizadas a Educação para a Saúde e a Comunicação em Saúde. A avaliação, de acordo com os indicadores de processo e de resultado, revela contributos positivos na capacitação dos CF, traduzidos nomeadamente em uma taxa de CF de 84% que identificam como atuar em situação de acidente, 94% identificam quando colocar em Posição Lateral de Segurança e 82% identificam o algoritmo do Suporte Básico de Vida. Conclusão Este projeto contribuiu para a capacitação dos cuidadores formais, através da intervenção da enfermagem comunitária, assim como refletir sobre como desenvolver intervenções com os cuidadores formais em ERPI no sentido de os capacitar para o cuidar em segurança.

Tipo de Documento Artigo científico
Idioma Português
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