Author(s):
Barros, Rita ; Seabra, Sofia ; Diogo, Paula
Date: 2025
Origin: Pensar Enfermagem
Subject(s): Emoções, Enfermagem Pediátrica, Trabalho Emocional, Estágio Clínico, Prática Avançada de Enfermagem, Relato de Experiência.; Emotions, Pediatric Nursing, Emotional Labor, Clinical Apprenticeship, Advanced Nursing Practice, Experience Report.
Description
Children and their families experience health and illness intensified by several factors, including exposure to unfamiliar, threatening environments and disrupted routines. Given this impact, nurses should stay attuned to children’s and families’ emotional needs and facilitate the intentional management of emotions by deploying therapeutic instruments anchored in the Emotional Labor Model in Pediatric Nursing. This practice orientation aims to positively transform intense emotional situations, potentially distressing for children, families, and nurses. This experience report examines how these instruments were deployed across three practicum settings (neonatology, pediatric emergency department, and pediatric inpatient unit) over four months in public hospitals in Lisbon and surrounding areas. During the practicums, master’s students in child and pediatric health nursing deployed therapeutic instruments such as humor and therapeutic play, which were pivotal in reducing the negative impact of hospitalization. Additionally, we observed the applicability of the Emotional Labor Model in Pediatric Nursing and underscored its relevance as a structured framework for these instruments.
A criança e a sua família vivenciam processos de saúde-doença potenciados por diversos fatores, tais como a exposição a um ambiente desconhecido e ameaçador e as alterações de rotinas. Estes têm um impacto, pelo que é essencial que os enfermeiros estejam despertos para as necessidades emocionais da criança e da família, procurando facilitar a gestão intencional das emoções, com recurso a instrumentos terapêuticos ancorados no Modelo de Trabalho Emocional em Enfermagem Pediátrica. Esta orientação para a prática visa facilitar a transformação positiva de situações de emocionalidade intensa e potencialmente perturbadoras para crianças, famílias e enfermeiros. O presente relato de experiência tem como objetivo explorar a mobilização destes instrumentos em três contextos de estágio (neonatologia, urgência pediátrica e internamento pediátrico), que decorreram num período de quatro meses, em diferentes instituições hospitalares do setor público, do centro e arredores de Lisboa. No decorrer dos estágios, as mestrandas de enfermagem de saúde infantil e pediátrica mobilizaram instrumentos terapêuticos tais como o humor e o brincar terapêutico. Estes foram fundamentais na redução do impacto negativo da hospitalização. Adicionalmente, foi possível observar a aplicabilidade e reforçar a relevância do Modelo de Trabalho Emocional em Enfermagem Pediátrica, no qual se encontram sistematizados estes instrumentos.