Document details

Competition and strategies: an analysis of an animal husbandry program in a private university - DOI: 10.4025/actascihumansoc.v27i1.1177

Author(s): Zaia, José Carlos Morosini ; Júnior, Victor Meyer ; Lopes, Maria Cecília Barbosa

Date: 2008

Origin: Oasisbr

Subject(s): estratégia; competição; educação superior; zootecnia.


Description

Higher education institutions, by functioning in a competitive environment, are subjected to fluctuations in the demand of their academic programs. The purpose of this research is to examine the Animal Husbandry program of a private university in Paraná, seeking strategies that lead towards its feasibility. This research is characterized as a case study. Data were collected by applying a questionnaire to 33 faculty members and two administrators. For the majority (90%) of the respondents, the program is central to the mission of the university. Attractiveness was considered a strategic element, while prestige and reputation of the university the most relevant factors. Analysis revealed that the program is functioning in a competitive environment where there are two other similar programs. The need to improve the management of the program especially in areas such as marketing, academic quality and integration between institutional policies and management of the program is stressed.

As instituições de educação superior, ao atuarem em um ambiente competitivo, estão sujeitas às oscilações na demanda dos cursos. O objetivo é o de examinar a realidade do curso de Zootecnia de uma universidade privada no Paraná, buscando identificar estratégias que permitam sua viabilização. A pesquisa caracteriza-se como estudo de caso. Os dados foram coletados por meio de questionário aplicado a 33 professores e 2 gestores. Para a maioria (90%) dos respondentes, a existência do curso é central ao cumprimento da missão institucional. A atratividade foi considerada estratégica pelos participantes da pesquisa, sendo prestígio e reputação institucional os principais fatores de atração de alunos. A análise revelou que o curso atua em um contexto competitivo, com a presença de três cursos similares. As conclusões indicam a necessidade de melhoria no gerenciamento do curso, especialmente ações de marketing, melhoria da qualidade acadêmica e integração entre políticas institucionais e gestão do curso.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents