Document details

The balanced scorecard in higher education institutions: a perspective analysis

Author(s): Lima, Carlos Rogério Montenegro de ; Soares, Thiago Coelho ; Lima, Mauricio Andrade de

Date: 2011

Origin: Oasisbr

Subject(s): Avaliação de Desempenho; Balanced Scorecard; Instituições de Ensino Superior.


Description

This paper aims to determine the perspectives of the Balanced ScoreCard (BSC) in Higher Education Institutions (HEIs). This descriptive, bibliographic and document analysis had a quantitative approach, in which were analyzed twenty-five foreign HEIs based in the United States, Turkey and Thailand. Besides these, another seventeen national HEIs were analyzed. As a result, this research shows that three perspectives are more recurrent in the foreign institutions: Internal Processes, Financial and Customers. In the national institutions, four perspectives appear in more than half of the institutions analyzed: Internal Processes, Customers, Learning and Growth, and Financial. It is stood out that although the original perspectives suggested by Kaplan and Norton (1997) are the more used, some HEIs used differentiated perspectives. In the foreign institutions, it stood out: Innovation; People; Stakeholders; Academic Administration; Resources; Community; Students Learning; Image and Recognition; Diversity; Processes of International Businesses; Organizational Development; Organizational Climate; and Voters. In the national institutions, some perspectives were incorporated or adapted of the original model: Society; Market; Legal; Innovation; Shareholders.

Este artigo tem como objetivo verificar as perspectivas do Balanced ScoreCard (BSC) utilizadas em Instituições de Ensino Superior (IES) . Esta pesquisa descritiva, bibliográfica e com análise documental teve caráter quantitativo, na qual foram analisadas vinte e cinco IES estrangeiras sediadas nos Estados Unidos, Turquia e Tailândia. Além destas, mais dezessete IES nacionais foram analisadas. Como resultado da pesquisa, observa-se que três perspectivas são mais recorrentes nas instituições do exterior: processos internos, financeira e clientes. Já nas instituições nacionais, verificam-se quatro perspectivas em mais da metade das instituições analisadas: Processos Internos, Clientes, Aprendizado e Crescimento e Financeira. Ressalta-se que embora as perspectivas originais sugeridas por Kaplan e Norton (1997) sejam as mais utilizadas, algumas IES utilizaram perspectivas diferenciadas. Nas instituições estrangeiras, destacam-se: Inovação; Pessoas; Stakeholders; Gestão Acadêmica; Recursos; Comunidade; Aprendizado dos Estudantes; Imagem e Reconhecimento; Diversidade; Processos de Negócios Internacionais; Desenvolvimento Organizacional; Clima Organizacional; e Eleitores. Nas instituições nacionais, algumas perspectivas foram incorporadas ou adaptadas do modelo original: Sociedade; Mercado; Legal; Inovação; Acionistas

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents