Author(s): Lemos, Fernando Florim de ; Farhangmehr, Minoo
Date: 2007
Origin: Revista Turismo & Desenvolvimento
Author(s): Lemos, Fernando Florim de ; Farhangmehr, Minoo
Date: 2007
Origin: Revista Turismo & Desenvolvimento
Profound changes in contemporary society are driving Public Administration towards a constant revamping of solutions for answering the needs of consumers. Marketing and Marketing Strategy are playing a more prominent role in the modus operandi of public organisations.In the context of Public Administration modernisation, a study was developed in 2003, considering two tourist products:Pousadas, under the domain of the public sector, Enatur; and Solares, a private entity associated with Turihab – Tourism Lodging Association.The study sought to identify the similarities and differences surrounding the marketing and corresponding strategiesbetween Pousadas and Solares by exploring the ideas and opinions expressed by Solares owners and Pousada directors.The study was carried out through the administration of a questionnaire preceded with interviews with key people in the tourism area.Results showed similarities and differences in the strategies adopted by each of the different organisations reflecting their objectives and intrinsic characteristics.
As sociedades contemporâneas caracterizam-se pelas profundas e contínuas alterações levando a que a Administração Pública se renove constantemente e vá de encontro às necessidades dos seus utentes/consumidores/clientes. A aplicação do marketing e estratégias de actuação tornam-se cada vez mais importantes no modus operandi dos diferentes organismos do sector público.Neste contexto de modernização da Administração Pública desenvolvemos um estudo em 2003 a dois produtos turísticos, as Pousadas de Portugal, que está sob a alçada de uma organização pública, a Enatur, e outro privado, os Solares de Portugal, ligados à Turihab – Associação de Turismo de Habitação.O propósito deste estudo foi, então, averiguar as semelhanças e as diferenças ao nível do marketing e respectivas estratégias, explorando as ideias, opiniões e respostas dos proprietários dos Solares e dos directores das Pousadas. Para esse efeito recolheram-se dados através da aplicação de questionários, precedido de entrevistas com experts na área do turismo.Os resultados indicam as estratégias adoptadas por cada um dos organismos, que diferem de acordo com os objectivos e com as características intrínsecas de cada um dos dois tipos de unidade de alojamento em análise.