Autor(es): Wielewicki, Patrícia ; Roda, Rui ; Graça, Manuel
Data: 2019
Origem: Revista dos encontros internacionais Ergotrip Design
Autor(es): Wielewicki, Patrícia ; Roda, Rui ; Graça, Manuel
Data: 2019
Origem: Revista dos encontros internacionais Ergotrip Design
This paper presents the proposal formulation process of a PhD research "through design" under the metaprojectual lens. The study derived from the interface between the domains of Design, Management and Haute Cuisine and difficulties faced by Small Enterprises (SEs) in what concerns the creativity management in innovation. With basis in design systemic and transdisciplinary approaches, the investigation question is: Under Strategic Design and Design-Driven Innovation theories, how can the study on Haute Cuisine creative processes contribute for the optimization of innovation management processes in SEs? With the support of ‘Grounded theory’, the investigation articulates systematic literature review and multiple case studies for the conception of a framework for creativity management, contributing for: (i) the state of the art deepening and conception of theories on the relation among Strategic Design, the innovation and creativity management (ii) the optimization of innovation processes in SEs; (iii) the status of design as an articulator domain in innovation processes.
Este trabalho apresenta o processo de formulação da proposta de uma investigação ‘através do design’ no âmbito doutoral sob a lente metaprojetual. O estudo se dá na interface entre os domínios do design, da gestão e da Haute Cuisine e parte das dificuldades de gestão da criatividade no processo de inovação enfrentadas pelas Pequenas Empresas – PEs. Fundamentando-se nas abordagens processuais transdisciplinares e sistêmicas do design, questiona-se: sob as teorias de base do Design Estratégico e Design-Driven Innovation, como o estudo de processos criativos da Haute Cuisine pode contribuir para otimizar os processos de gestão da inovação nas PEs? Assente na ‘Grounded theory’, os resultados parciais obtidos sinalizam a construção de um modelo de apoio à gestão da criatividade, que se propõe a contribuir para: (i) o aprofundamento do estado da arte e construção de teorias sobre a relação entre Design Estratégico, inovação e gestão da criatividade; (ii) a otimização de processos de inovação nas PEs; (iii) o posicionamento do design como um domínio articulador de processos de inovação.