Document details

Role of the reflective field diary in teaching training


Description

Initial teacher education has been a frequent subject of research. And one of the widely discussed ideas refers to the constitution of the reflective teacher. In this context, this article aims to understand the teaching practice related to the discipline of Supervised Internship in High School II, taking as a starting point the Reflective Field Diaries built by students of a degree course in a Distance Learning Biological Sciences Degree program. To develop the comprehension of the internship experience, 12 documents were considered and for the appreciation of the narratives presented, the technique of Content Analysis was used. It was found that the documentation in diaries positively affected the reflections and actions related to the office of being a teacher of trainee students.

La formación inicial del profesorado ha sido un tema frecuente de investigación. Y una de las ideas ampliamente discutidas se refiere a la constitución del maestro reflexivo. En este contexto, este artículo tiene como objetivo comprender la práctica docente relacionada con la pasantía supervisada, tomando como punto de partida los diarios de campo reflexivos construidos por estudiantes de un curso a distancia en ciencias biológicas. Para desarrollar la comprensión de la experiencia se consideraron 12 documentos y para la evaluación de los relatos presentados se utilizó la técnica de Análisis de Contenido. Se ha encontrado que la documentación de todos los días afectó positivamente el pensamiento y la acción relacionada con el arte de ser un profesor en prácticas los estudiantes.

A formação inicial de professores tem sido objeto frequente de investigação. E umas das ideias bastante discutidas se refere à constituição do professor reflexivo. Nesse contexto, este artigo objetiva compreender a prática docente relacionada à disciplina de Estágio Supervisionado no Ensino Médio II, tomando como ponto de partida os Diários de Campo Reflexivos construídos por alunos de um curso de Licenciatura em Ciências Biológicas a distância. Para o desenvolvimento da compreensão da experiência de estágio foram considerados 12 documentos e para a apreciação das narrativas apresentadas foi utilizada a técnica de Análise de Conteúdo. Foi constatado que a documentação em diários afetou positivamente nas reflexões e ações relacionadas com o oficio do ser professor dos discentes estagiários.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents