Author(s): Pinheiro, Gisela ; Franqueira, Teresa
Date: 2021
Origin: Revista dos encontros internacionais Ergotrip Design
Author(s): Pinheiro, Gisela ; Franqueira, Teresa
Date: 2021
Origin: Revista dos encontros internacionais Ergotrip Design
As part of the ongoing doctoral research focused on the Chief Design Officer's endorsement, this article asks about the role of a designer as a functional leader capable of driving innovation to a strategic level, through the case study of Philips.Philips is a global company that has undergone significant structural changes over the past 30 years, moving from an organisation where design was an external agent to the corporate process, to an organisation that assumes it at its very core as a functional discipline. In this period of transition, significant influences of two Chief Design Officers: Stefano Marzano and Sean Carney, not only due to the implementation of interfunctional or multidisciplinary relationships, which are reflected in the teams and the design culture in the corporate environment, but above all because they were able to include fundamental principles of design in the strategic vision of the company. The results of this study contribute to knowledge by asserting conditions in which design acts as a functional and strategic discipline in companies led by a Chief Design Officer.
Este artigo, integrado na investigação de doutoramento centrada na afirmação do Chief Design Officer, indaga sobre o papel do designer como líder funcional capaz de conduzir a inovação a um nível estratégico, através do caso de estudo da Philips. A Philips é uma empresa global que, nos últimos 30 anos tem sofrido mudanças estruturais significativas, transitando de uma organização onde o design é um agente externo ao processo corporativo, para uma organização que o assume no seu âmago enquanto disciplina funcional. Neste período de transição, denotam-se as influências significativas de dois Chief Design Officers: Stefano Marzano e Sean Carney, não apenas pela implementação de relações interfuncionais ou multidisciplinares evidentes nas equipas e na cultura de design em ambiente corporativo, mas acima de tudo por incluírem na visão estratégica da empresa princípios fundamentais do design. Os resultados deste estudo contribuem para o conhecimento pela asserção de condições em que o design atua como disciplina funcional e estratégica em empresas lideradas por um Chief Design Officer.