Author(s): Salvado, Josefina Olívia ; Kastenholz, Elisabeth
Date: 2024
Origin: Revista Turismo & Desenvolvimento
Author(s): Salvado, Josefina Olívia ; Kastenholz, Elisabeth
Date: 2024
Origin: Revista Turismo & Desenvolvimento
Starting from the thesis that culture and traditions are also served at the table, this work aims to discover the business strategies used by 33 restaurants in the Porto region to promote regional gastronomy and the attractiveness of the tourist destination, using the table Business Model Canvas analytics. The results reveal authentic gastronomic offers based on family culinary heritage, the use of local resources with benefits for communities, strong relationships with customers and collaboration towards the sustainability of regional brands. In order to strengthen gastronomic tourism, the businessmen underlined the need to expand and strengthen their knowledge associated with Food Heritage via training actions and the implementation of certification of authenticity of their traditional cuisines.
Partindo da tese de que a cultura e as tradições também se servem à mesa, este trabalho visa descobrir as estratégias de negócio utilizadas por 33 restaurantes da região do Porto para promover a gastronomia regional e a atratividade do destino turístico, usando para o efeito o quadro analítico do Business Model Canvas. Os resultados revelam ofertas gastronómicas autênticas baseadas nas heranças culinárias familiares, a utilização de recursos locais com benefícios para as comunidades, fortes relações com os clientes e a colaboração no sentido da sustentabilidade das marcas regionais. No sentido de robustecer o turismo gastronómico, os empresários sublinharam a necessidade de alargar o fortalecimento dos seus conhecimentos associados aos Patrimónios Alimentares via ações de formação e a implementação da certificação de autenticidade das suas cozinhas tradicionais.