Author(s): Farias, Matheus Moebus ; Fernandes, João Paulo
Date: 2024
Origin: Indagatio Didactica
This article aims to report on the experience of applying a controlled controversy in a high school class at a private Brazilian school located in the municipality of Petrópolis, in the interior of the state of Rio de Janeiro. The controlled controversy is a didactic practice developed for the application of a CTS approach in the classroom, and can be a strong tool for the development of critical and reflective education. The methodology used, the characterization of the school, the didactic sequence (describing the choice of topic, the news discussed and some positioning), the report on each stage and the results of the technique will be described in separate sections. It was possible to conclude that the controlled controversy activity proved to be effective by analyzing the students’ behavior and responses at the beginning and end of the activity.
Este artículo pretende relatar la experiencia de aplicación de una controversia controlada en una clase de enseñanza media de una escuela privada brasileña localizada en el municipio de Petrópolis, en el interior del estado de Río de Janeiro. La controversia controlada es una práctica didáctica desarrollada para aplicar un enfoque CTS en el aula, y puede ser una fuerte herramienta para desarrollar una educación crítica y reflexiva. La metodología utilizada, la caracterización de la escuela, la secuencia didáctica (describindo la elección del tema, las noticias tratadas y algunos posicionamientos), el informe de cada etapa y los resultados de la técnica serán descritos en secciones separadas. Fue posible concluir que la actividad de controversia controlada resultó eficaz analizando el comportamiento y las respuestas de los alumnos al principio y al final de la actividad.
O presente artigo busca relatar a experiência da aplicação de uma controvérsia controlada em uma turma de Ensino Médio de uma escola privada brasileira localizada no município de Petrópolis, interior do Estado do Rio de Janeiro. A controvérsia controlada é uma prática didática desenvolvida para a aplicação de uma Abordagem CTS em sala de aula, podendo ser uma forte ferramenta para o desenvolvimento de uma educação crítica e reflexiva. Será descrito, em sessões separadas, a metodologia utilizada, a caracterização da escola, a sequência didática (descrevendo a escolha do tema debatido, as notícias discutidas e alguns posicionamentos), o relato de cada etapa e os resultados da técnica. Foi possível concluir que a atividade da controvérsia controlada se mostrou eficaz ao analisar o comportamento e as respostas dos alunos no início e no término da atividade.