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Digital Marketing Strategies in Tourism

Author(s): Rocha, Raquel ; Estevão, Cristina ; Alves, Helena ; Pereira, Carla ; Nunes, Sara

Date: 2024

Origin: Revista Turismo & Desenvolvimento


Description

The tourism sector is characterised by its strong connection between its operators and their consumers, and this connection has been adapted in line with the technological improvements that have been developed and is now greatly influenced by the entire digital environment that surrounds today's society. In this way, tourism has increasingly begun to integrate various digital platforms into its business strategies, particularly its marketing strategies. Given this scenario, the aim of this study is to understand the perspective of tourist consumers on their tourist experience, in relation to the use of digital means and processes utilised by tour operators. The methodology applied consisted of online surveys of individuals belonging to generations Y and Z, living in Portugal, from which a sample of 251 respondents was obtained. From the results gathered, it was possible to conclude that tourism consumers adopt digital means for booking, detailed information and travel planning and that operators should take advantage of search engines such as Instagram, Booking and TripAdvisor to actively engage with consumers and adapt to technological preferences that are constantly evolving.

O setor turístico é caracterizado pela sua forte conexão entre os seus operadores e os seus consumidores, tendo esta ligação vindo a ser adaptada consoante as melhorias tecnológicas que se têm desenvolvido, sendo atualmente bastante influenciada por todo o meio digital que envolve a sociedade atual. Desta forma, o turismo começou cada vez mais a integrar as diversas plataformas digitais nas suas estratégias de negócio, nomeadamente nas suas estratégias de marketing. Perante este cenário, este estudo tem como objetivo compreender qual a perspetiva dos consumidores turísticos na sua experiência turística, em relação ao uso dos meios e processos digitais utilizados pelos operadores turísticos. A metodologia aplicada consistiu na difusão online de inquéritos, a indivíduos pertencentes às gerações Y e Z, residentes em Portugal, e através dos quais se conseguiu uma amostra de 251 respondentes. Através dos resultados obtidos foi possível concluir que os consumidores turísticos adotam meios digitais para reserva, informação detalhada e planeamento de viagens e que os operadores devem aproveitar os motores de busca e redes sociais como Instagram, Booking e TripAdvisor para se envolverem ativamente com os consumidores e se adaptarem às preferências tecnológicas que estão em constante evolução.

Document Type Journal article
Language Portuguese
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