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Atenção visual em crianças surdas: revisão sistemática (2000-2019)


Description

Deafness appears to be associated with a decrease in executive functions. Deaf children are perceived and framed more based on their limitations than on their potentialities. Early exposure to spoken or signed language, combined with the development of visual attention, can contribute to greater autonomy and social inclusion of deaf children. The objective of the study is to identify and analyze the main approaches to visual attention in deaf children, from 2000 to 2019. This is a systematic review based on the Scopus and Web of Science databases, highlighting the objectives, instruments used, and conclusions reached. Using a PRISMA table, from 58 studies obtained, 15 articles that met the inclusion criteria were validated for analysis. The analysis was based on age range, reflecting the periods of development of visual attention. The studies converge on the perspective of the development of visual attention in deaf children, going from a period of disadvantage in relation to hearing children in the first years of the child’s life to an improvement after adolescence. Given the frequent difficulty in detecting visual stimuli quickly, we can conclude that early exposure of deaf children to language, whether spoken or signed, produces better results for the development of executive functions than exposure to sound.

La sordità viene associata a una riduizione delle funzioni esecutive. I bambini sordi sono percepiti e inquadrati più in base ai loro limiti che al loro potenziale. L’esposizione precoce alla lingua, sia parlata sia dei segni, combinata con lo sviluppo dell’attenzione visiva, può contribuire ad una maggiore autonomia e inclusione sociale dei bambini sordi. L’obiettivo dello studio è identificare e analizzare i principali approcci all’attenzione visiva nei bambini sordi, dal 2000 al 2019. Si tratta di una revisione sistematica basata sui database Scopus e Web of Science, che evidenzia gli obiettivi, gli strumenti utilizzati e le conclusioni raggiunte. Utilizzando una tabella PRISMA, dai 58 studi ottenuti, sono stati validati per l’analisi 15 articoli che soddisfacevano i criteri di inclusione. L’analisi si è basata sulla fascia d’età, riflettendo i periodi di sviluppo dell’attenzione visiva. Gli studi convergono sulla prospettiva dello sviluppo dell’attenzione visiva nei bambini sordi, passando da un periodo di svantaggio rispetto ai bambini udenti nei primi anni di vita ad un miglioramento dopo l’adolescenza. Considerata la frequente difficoltà nel rilevare rapidamente gli stimoli visivi, si può concludere che l’esposizione precoce dei bambini sordi alla lingua, sia parlata sia dei segni, produce risultati migliori per lo sviluppo delle funzioni esecutive rispetto all’esposizione ai suoni.

A surdez aparece associada à diminuição das funções executivas. As crianças surdas são mais percebidas e enquadradas a partir das suas limitações do que das suas potencialidades. A exposição precoce à língua, falada ou gestual, aliada ao desenvolvimento da atenção visual, podem contribuir para uma maior autonomia e inclusão social das crianças surdas. O objetivo do estudo é identificar e analisar as principais abordagens à atenção visual em surdos, desde 2000 a 2019. Trata-se de uma revisão sistemática a partir das bases de dados Scopus e Web of Science, destacando-se os objetivos, os instrumentos utilizados e as conclusões a que chegaram. Usando uma tabela PRISMA, dos 58 estudos obtidos foram validados para análise15 artigos que cumpriram os critérios de inclusão. A análise foi feita com base na faixa etária, refletindo os períodos de desenvolvimento da atenção visual. Os estudos convergem na perspetiva do desenvolvimento da atenção visual em surdos, passando de um período de desvantagem em relação aos ouvintes nos primeiros anos de vida da criança a um aprimoramento depois da adolescência. Dada a frequente dificuldade na velocidade de deteção dos estímulos visuais, conclui-se que a exposição precoce da criança surda à língua, falada ou gestual, produz melhores resultados para o desenvolvimento das funções executivas do que a exposição ao som.

Document Type Journal article
Language Portuguese
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