Autor(es):
Bonacho, Fernanda ; Alpuim, Margarida
Data: 2025
Identificador Persistente: http://hdl.handle.net/10400.21/21975
Origem: Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa
Assunto(s): UNESCO Chair; Communication; Media and information literacy; Citizenship; Democracy; Cátedra UNESCO; Comunicação; Literacia mediática; Cidadania; Democracia
Descrição
In an era marked by digital hyperconnectivity and profound shifts in the way individuals interact with information and with each other, the spread of disinformation and polarization challenges the foundations of democratic societies and the full exercise of citizenship. This paper presents the UNESCO Chair of Communication, Media and Information Literacy and Citizenship, held by the School of Communication and Media Studies of the Polytechnic University of Lisbon (ESCS-IPL). Grounded in UNESCO’s values, this Chair responds to contemporary media challenges through research, education, and civic engagement. This paper situates the Chair within national and international contexts, and outlines its mission, values, objectives, and key activities. The article highlights this Chair’s ambition to contribute to media and information literacy (MIL) advancement as a vital tool for inclusive, informed, and participatory societies.
Numa era marcada pela hiperconectividade digital e por profundas alterações na forma como os indivíduos interagem com a informação e entre si, a disseminação da desinformação e da polarização desafia os fundamentos das sociedades democráticas e o pleno exercício da cidadania. Este artigo apresenta a Cátedra UNESCO de Comunicação, Literacia Mediática e Cidadania, da Escola Superior de Comunicação Social, do Politécnico de Lisboa (ESCS-IPL). Baseada nos valores da UNESCO, esta Cátedra responde aos desafios contemporâneos dos media através da investigação, educação e envolvimento cívico. Este artigo situa a Cátedra no contexto nacional e internacional, e descreve a sua missão, valores, objetivos e principais atividades. É sublinhada a ambição da Cátedra de contribuir para o avanço da literacia mediática como uma ferramenta vital para sociedades inclusivas, informadas e participativas.