Document details

The retable of the chapel of Our Lady of Mercy in the cloister of Oporto’s Cathedral: study, conservation and restoration

Author(s): Monteiro, Patrícia ; Frade, José Carlos ; Barata, Carolina ; Candeias, António

Date: 2017

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.14/24081

Origin: Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa

Subject(s): Retable; Oporto’s cathedral; 17th century; Gilded and painted woodcarving; Conservation and restoration; Retábulo; Sé do Porto; Século XVII; Talha dourada e policromada; Conservação e restauro; Retablo; Catedral de Oporto; Siglo XVII; Talla dorada y policromada; Conservación y restauración


Description

The retable located in the Chapel of Our Lady of Mercy, in the cloisters of Oporto’s cathedral, dates back to the 17th century. Artistically, it belongs to a transition period between the Mannerism and the Baroque styles. The artistic value and the lack of documented information about the artwork led to the development of a project contemplating its the study. Both chemical and physical analyses - observation of the support, micro-FTIR and SEM-EDS - suggest that the retable was carved in sweet chestnut wood, accordingly to the techniques used at the time. The retable presents water-gilded areas contrasting with blue and red phytomorphic motifs. The polychromed areas were later covered with lead white paint. There were also evidences of previous conservation-restoration interventions. The frail condition of the retable’s materials testified the need to conserve and restore it. Among other procedures, the materials were consolidated and the lacunae were filled and inpainted - partially regenerating the artwork’s aesthetic unity.

O retábulo de Nossa Senhora da Piedade encontra-se na capela homónima no claustro da Sé do Porto. Executada no século XVII, trata-se de um obra de transição estilística entre o Maneirismo e o Barroco. O valor patrimonial da obra e a ausência de estudos mais profundos sobre a mesma, motivaram a necessidade de a caracterizar. As análises realizadas (observação do suporte, micro-FTIR e SEM-EDS) permitiram concluir que se trata de uma obra artística em madeira de castanho, executada segundo as técnicas comuns à época. O retábulo apresenta zonas de douramento a água, que contrastam com os vestígios de decorações fitomórficas em tons de azul e vermelho, os quais foram posteriormente repolicromados a branco de chumbo. Existem também evidências de intervenções de conservação e restauro anteriores. Entre outros tratamentos realizou-se: a consolidação dos materiais presentes, a aplicação de massas de preenchimento nas lacunas e a reintegração cromática das mesmas – devolvendo parcialmente à obra a sua integridade estética.

Document Type Journal article
Language English
Contributor(s) Veritati
CC Licence
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents