Author(s):
Loura, David de Sousa
Date: 2024
Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.14/54916
Origin: Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
Subject(s): Acompanhamento dos cuidados de saúde; Advanced practice nursing; Child; Chronic disease; Continuity of patient care; Criança; Cuidado transicional; Doença crónica; Família; Family; Prática avançada de enfermagem; Transitional care
Description
The current reality of child healthcare has been showing an exponential development parallel to technological advancements regarding health sciences, significantly increasing morbidity associated with non-communicable diseases in a pediatric age. Complex chronic conditions (CCC), which have a life-threatening and/or life-limiting focus of disease lasting for at least one year, often have a disabling and incurable nature which are a threat to the child's quality of life. Caring for these children and families involves recognizing the special health needs they present throughout the care continuum - from the hospital to the community. In this context, paediatric palliative care (PPC) is an integral, multidisciplinary, and coordinated strategy seen as a right for all these children and young people. Intervention in this population is a relevant area for the Clinical Nurse Specialist in Child and Paediatric Health Nursing (CNSCPHN)’ scope of action, with a high impact on direct care and organizational goals. This is an internship report aiming to analyze the development of competencies for the Master and CNSCPHN, through describing the theoretical and conceptual framework behind the interventions and the learning experiences conducted in clinical settings. To achieve such aim, a descriptive, exploratory, and critical-reflexive methodology was sought. Advanced practice nursing depends on theoretical, empirical, ethical, legal, and clinical domains, relying on the integration and application of theory and science-based knowledge. In this report, the theoretical approach of transitional care and the philosophy of Child and Family-Centered Care were used to support the development of CNSCPHN competencies, assuming its role as a leader practicing specialized nursing, facilitating mastery acquisition and the development of a fluid identity in children and families. These competencies were developed through three clinical internships, conducted in a Neonatal Intensive Care Unit, a Paediatric Intensive Care Unit, and a Pediatric Medical Ward, within which interventions were implemented using a project-based work methodology, aiming to reach its suitability to the situational diagnosis in each unit and to the need for the development of common and specific CNSCPHN competencies. Participation in an additional internship at a Pediatric Integrated Care Unit and the investment in continuous training and scientific dissemination also contributed to achieve such competencies. Intervention on children with CCC and their families is a mission for the CNSCPHN, who should use their privileged position to implement PPC, promoting a positive transitional process in this population. Future investment in developing continuous improvement projects in clinical practice, pedagogical initiatives in education, and research studies related to children with CCC is essential to improve their coverage by healthcare practices promoting their dignity.
A realidade atual dos cuidados à criança e ao jovem expressa um desenvolvimento exponencial paralelo à evolução tecnológica no campo das ciências da saúde, verificando-se um aumento expressivo da morbilidade inerente às doenças não transmissíveis em idade pediátrica. As doenças crónicas complexas (DCC), que originam doença ameaçadora e/ou limitante de vida, com duração de pelo menos um ano, apresentam um caráter frequentemente incapacitante e incurável, ameaçando a qualidade de vida da criança. O processo de cuidados nestas situações implica o reconhecimento de necessidades especiais de saúde (NES) que acompanham cada criança e família no seu continuum de cuidados – desde o hospital à comunidade. Neste contexto, os cuidados paliativos pediátricos (CPP) são uma estratégia integral, multidisciplinar e coordenada que se constitui como direito de todas estas crianças e jovens. A intervenção nesta população apresenta-se como uma área pertinente para o Enfermeiro Especialista em Enfermagem de Saúde Infantil e Pediátrica (EEESIP), com elevado impacto assistencial e organizacional. O presente relatório de estágio tem como objetivo analisar o percurso de desenvolvimento de competências de EEESIP e Mestre, através da descrição do enquadramento teórico-conceptual e das aprendizagens em contexto clínico que lhe estão inerentes. Este objetivo será concretizado através de uma metodologia com base descritiva, exploratória e crítico-reflexiva. O exercício da enfermagem avançada encontra o seu reflexo no plano teórico, empírico, ético, legal e clínico, caraterizando-se pela integração e aplicação de um conhecimento com base teórica e científica. Neste relatório, recorreu-se à abordagem teórica do cuidado transicional e à filosofia dos Cuidados Centrados na Criança e Família para suportar o desenvolvimento de competências de EEESIP, assumindo o seu papel de pivot na prática de uma enfermagem especializada, facilitadora da aquisição de mestria e desenvolvimento de uma identidade fluida nas crianças com DCC e famílias. O percurso de desenvolvimento de competências consolidou-se através da realização de três estágios, numa Unidade de Cuidados Intensivos Neonatais, numa Unidade de Cuidados Intensivos Pediátricos e num Internamento de Pediatria Médica, no âmbito dos quais as intervenções foram implementadas com recurso à metodologia de trabalho de projeto, assumindo-se sensíveis ao diagnóstico situacional de cada unidade e à necessidade de desenvolvimento de competências comuns e específicas de EEESIP. Realça-se igualmente a realização de um estágio suplementar numa Unidade de Cuidados Integrados Pediátricos e várias dinâmicas de formação contínua e de disseminação científica que também contribuíram neste sentido. Conclui-se que a intervenção junto da criança com DCC e família é um desígnio do EEESIP, que por sua vez deve utilizar a sua posição privilegiada para implementar CPP, os quais promovem uma vivência positiva dos processos transicionais nesta população. O investimento no desenvolvimento de projetos de melhoria contínua na prática clínica, de iniciativas pedagógicas na educação e de estudos de investigação relacionados com a criança com DCC constitui-se como fundamental para melhorar a acessibilidade a cuidados de saúde que promovam a sua dignidade.