Author(s):
Dias, Pedro ; Veríssimo, Lurdes ; Silva, Inês
Date: 2025
Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.14/55823
Origin: Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
Subject(s): Adolescentes; Adolescents; AFC; Ansiedade de performance musical.; CFA; MPAI-A; Music performance anxiety; Predictors; Preditores
Description
The present study aimed to examine sociodemographic, music-related, and psychological predictors of music performance anxiety (MPA) in a group of 145 adolescent music students. The study also aimed to confirm the bifactorial structure of the Portuguese version of the MPAI-A. Results from the CFA showed an appropriate fit of the bi-dimensional organization of MPA into two dimensions: cognitive-somatic and performance. The results showed that each dimension of MPA was predicted by different variables: cognitive-somatic MPA was predicted by gender (female), higher levels of emotional and behavioural problems, and lower levels of music self-efficacy; performance MPA was predicted by lower levels of music self-efficacy. Results highlight the importance of mental health and motivational cognitions, particularly the role of emotional and behavioural problems and self-efficacy on MPA.
O presente estudo teve como objetivo analisar os preditores sociodemográficos, relacionados com a música e preditores psicológicos da ansiedade na performance musical (APM) num grupo de 145 adolescentes estudantes de música. O estudo procurou ainda confirmar a estrutura bifatorial da versão portuguesa do MPAI-A. Os resultados da AFC revelaram uma adequação apropriada da organização bidimensional da APM em duas dimensões: cognitivo-somática e de performance. Os resultados indicaram que cada dimensão da APM foi predita por diferentes variáveis: a APM cognitivo-somática foi predita pelo género (feminino), por níveis mais elevados de problemas emocionais e comportamentais e por níveis mais baixos de autoeficácia musical; a APM de performance foi predita por níveis mais baixos de autoeficácia musical. Os resultados destacam a importância da saúde mental e das cognições motivacionais, particularmente o papel dos problemas emocionais e comportamentais e da autoeficácia na APM.