Document details

Convite ao professor de matemática: blog como estratégia curricular à construção de uma concepção de educação matemática

Author(s): Sousa, Olenêva Sanches ; Sousa, Olenêva Sanches

Date: 2014

Origin: Oasisbr

Subject(s): Educação; Blog; Concepção de educação matemática; Estratégia curricular; Comunidades de prática; Etnomatemática; Professores de matemática - Formação; Conception of mathematics education; Curriculum strategyc; Communities of practice; Ethnomathematics


Description

Submitted by Olenêva Sousa (oleneva.sanches@gmail.com) on 2014-01-06T20:18:03Z No. of bitstreams: 1 Olenêva Sanches Sousa_dissertação.pdf: 2269813 bytes, checksum: f99303e651391cfe30f782217f63e9df (MD5)

Approved for entry into archive by Maria Auxiliadora da Silva Lopes (silopes@ufba.br) on 2014-01-22T19:12:13Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Olenêva Sanches Sousa_dissertação.pdf: 2269813 bytes, checksum: f99303e651391cfe30f782217f63e9df (MD5)

Made available in DSpace on 2014-01-22T19:12:13Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Olenêva Sanches Sousa_dissertação.pdf: 2269813 bytes, checksum: f99303e651391cfe30f782217f63e9df (MD5)

Esta pesquisa preocupou-se com os cursos de formação para a docência em Matemática e teve foco nos currículos da Licenciatura em Matemática, questionando seus propósitos e responsabilidades para com a construção de uma concepção de Educação Matemática. Partiu da hipótese de que uma estratégia curricular de participação em uma comunidade cognitiva pode ser contributiva à construção desta concepção e utilizou como objeto empírico o blog Matemáticos Educadores, objetivando evidenciar o seu potencial acadêmico como estratégia curricular à formação do Educador Matemático. Operacionalizou-se com um estudo de caso que se debruçou sobre o aspecto comunicativo das suas participações – edições e comentários – e sobre as avaliações dos seus coautores, tendo como base teórica a Etnomatemática, de D’Ambrosio, e as Comunidades de Prática, de Wenger.

ABSTRACT This study has the intent of reflecting on the training courses for teaching in Mathematics and had its focus on the curriculum of the degree in Mathematics, questioning its purpose and responsibilities to the construction of a concep tion of Mathematics Education. The research started from the thesis that a curriculum strategy for participation in a cognitive community can be contributory to construction of this conception and used the Matemáticos Educadores blog as an empirical object , aiming to highlight its academic potential as a curriculum strategy for Math Educator’s training. It was carried out with a case study that looked into the communicative aspect of their participations - edition and comments - and into the evaluations of his coauthors. It was theoretically based on the Ethnomathematics of D'Ambrosio and the Communities of Practice of Wenge

Document Type Master thesis
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents