Document details

Projeto de intervenção em educação sexual com educadoras e alunos de uma pré-escola

Author(s): Maia, Ana Cláudia Bortolozzi [UNESP] ; Pastana, Marcela [UNESP] ; Pereira, Patricia Cristine [UNESP] ; Spaziani, Raquel Baptista [UNESP]

Date: 2015

Persistent ID: http://hdl.handle.net/11449/125084

Origin: Oasisbr

Subject(s): Sexualidade infantil; Educação Sexual; Formação de professores; Childhood sexuality; Sexual education; Teacher education


Description

Made available in DSpace on 2015-07-15T18:28:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2011. Added 1 bitstream(s) on 2015-07-15T20:01:31Z : No. of bitstreams: 1 ISSN1679-4605-2011-07-02-115-129.pdf: 330916 bytes, checksum: c086b6a9ad09669dccefdd8dae47a20c (MD5)

Made available in DSpace on 2015-07-15T18:28:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2011. Added 1 bitstream(s) on 2015-07-15T20:01:31Z : No. of bitstreams: 1 ISSN1679-4605-2011-07-02-115-129.pdf: 330916 bytes, checksum: c086b6a9ad09669dccefdd8dae47a20c (MD5)

Made available in DSpace on 2015-07-15T18:28:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2011. Added 1 bitstream(s) on 2015-07-15T20:01:31Z : No. of bitstreams: 1 ISSN1679-4605-2011-07-02-115-129.pdf: 330916 bytes, checksum: c086b6a9ad09669dccefdd8dae47a20c (MD5)

A sexualidade infantil é um tema polêmico entre educadores de pré-escolas. Este texto descreve um projeto de extensão que observou a manifestação da sexualidade de crianças em uma pré-escola e interveio oferecendo um espaço de diálogo, reflexão e esclarecimento sobre sexualidade na infância. Participaram do trabalho sete educadoras e as crianças da pré-escola. Observou-se entre: (1) Educadoras: propostas de brincadeiras diferenciadas pelo gênero, a indisciplina tolerada nos meninos, vigília contra a homossexualidade, incentivo constante da vaidade e da estética feminina. (2) Crianças: estereótipos sexistas, manifestações de racismo e preconceito, curiosidade e interesse sobre o corpo e sexualidade, uso de palavrões, preocupações com a estética do próprio corpo. A formação com as professoras discutiu questões teóricas e práticas sobre o desenvolvimento da sexualidade na infância e a educação sexual de seus alunos. O projeto evidenciou que o trabalho de educação sexual pode ser realizado de modo pedagógico e ético na pré-escola.

Childhood sexuality is a polemic theme among pre-school educators. This text describes an extension project that aimed to observe the manifestation of children’s sexuality in a pre-school and to intervene by offering a space for dialogue, reflection and better understanding about childhood sexuality. The participants were seven teachers and whole group of children from a selected pre-school. It was observed (1) among the educators: the different games applied according to gender; how tolerant the teachers were regarding to boys bad behavior; vigilance against the homosexuality and constant motivation to female vanity and beauty. (2) Among the children: sexist stereotypes; manifestations of racism and prejudice; curiosity and interest about the body and sexuality and the use of insulting words concerning body beauty. The teacher education discussed theoretical and practical issues about the development of the sexuality in the childhood and the sexual education of their students. The project observed that a sexual education project can be put into practice in a pedagogical and ethical way in a pre-school environment.

Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo C. Coube, no 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, Brasil

Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo C. Coube, no 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, Brasil

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents