Document details

Quociente de inteligência e aquisição de leitura: um estudo correlacional

Author(s): Maia, Ana Cláudia Bortolozzi [UNESP] ; Fonseca, Mônica Lúcia

Date: 2021

Persistent ID: http://hdl.handle.net/11449/212720

Origin: Oasisbr

Subject(s): Inteligência; WISC; leitura; avaliação psicológica; Intelligence; WISC; reading; psychological evaluation


Description

Made available in DSpace on 2021-07-14T10:44:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2002. Added 1 bitstream(s) on 2021-07-14T11:37:02Z : No. of bitstreams: 1 S0102-79722002000200004.pdf: 188210 bytes, checksum: e0005ee8186e556d3b584e57284290ec (MD5)

O estudo foi desenvolvido para investigar a relação entre QI, medido pelo teste de inteligência WISC, e a aquisição de leitura de palavras simples. Cinqüenta e seis alunos, de ambos os sexos, de 7 a 15 anos, do Ciclo Básico de alfabetização de uma escola pública, foram avaliados em leitura e no WISC, no início e no final do ano letivo. Os alunos, em geral, apresentaram níveis aumentados de QI e de aquisição de leitura na segunda avaliação, entretanto, sem correlação entre essas variáveis; o QI mostrou-se ineficiente para prever sucesso ou fracasso na aquisição de leitura. Os dados sugerem a necessidade de mais investigações sobre o uso de testes de inteligência na avaliação psicológica, no contexto educacional.

The study was developed to investigate the relation between IQ testing, evaluated by the WISC, and the reading acquisition of simple words. Fifty six students, of both sexes, between 7 and 15 years old, studying in the elementary classes of a public school, were evaluated on reading and WISC performance at the beginning and at the end of the school year. The students, in general, showed increased levels of IQ and reading acquisition on the second evaluation. However, there was no correlation between these variables. The IQ testing was ineffective in predicting success or failure in reading acquisition. The data suggest the need for more investigations on the use of intelligence testing in psychological evaluation in the educational environment.

UNESP, Departamento de Psicologia

Universidade Federal de São Carlos, Mestre em Educação Especial

UNESP, Doutoranda em Educação

Universidade Federal de São Carlos, Unidade de Iniciação à Leitura para escolares de risco

UNESP, Departamento de Psicologia

UNESP, Doutoranda em Educação

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents