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THE IMPACT OF ADVANCED DRIVER ASSISTANCE SYSTEMS ON ROAD SAFETY: CRITICAL REVIEW AND PERSPECTIVES

Author(s): Costa, Carlos ; Azevedo, Daniel ; Sequeira, Romeu ; Lopes, Pedro ; Guedes, Damiana

Date: 2025

Origin: Revista E3

Subject(s): Articles


Description

Road safety remains one of the greatest global challenges, with severe human and economic costs, as human error is responsible for the majority of accidents. This article, developed within the scope of the IDT – PIVOT project, Incentive System for Business Research and Development – Individual Operations, critically examines the role of Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) in reducing road traffic accidents. The methodology consisted of a critical review of international literature (2000–2025), complemented by institutional reports and secondary data analysis. The results show that systems such as Autonomous Emergency Braking (AEB), Electronic Stability Control (ESC) and Intelligent Speed Assistance (ISA) can significantly reduce accidents and fatalities, achieving up to 58% reduction when combined. However, barriers remain regarding costs, lack of standardisation, risks of driver overreliance and legal uncertainties. The study concludes that ADAS are an essential transitional technology towards autonomous mobility, fundamental to achieving the objectives of Vision Zero 2030.

A segurança rodoviária continua a ser um dos maiores desafios globais, com elevados custos humanos e económicos, dado que o erro humano é responsável pela maioria dos acidentes. Este artigo, desenvolvido no âmbito do projecto IDT – PIVOT, Sistema de Incentivos à Investigação e Desenvolvimento Empresarial – Operações Individuais, analisa criticamente o papel dos Sistemas Avançados de Assistência à Condução (ADAS) na redução dos acidentes rodoviários. A metodologia consistiu numa revisão crítica da literatura internacional (2000–2025), complementada por relatórios institucionais e análise de dados secundários. Os resultados demonstram que sistemas como a Travagem Autónoma de Emergência (AEB), o Controlo Electrónico de Estabilidade (ESC) e a Assistência Inteligente à Velocidade (ISA) podem reduzir significativamente os acidentes e as fatalidades, alcançando até 58% de redução quando utilizados em conjunto. Contudo, persistem barreiras relacionadas com os custos, a falta de normalização, os riscos de excessiva dependência por parte dos condutores e as incertezas legais. O estudo conclui que os ADAS constituem uma tecnologia de transição essencial rumo à mobilidade autónoma, sendo fundamentais para alcançar os objectivos da Visão Zero 2030

Document Type Journal article
Language English
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