Author(s): Costa, Carlos ; Azevedo, Daniel ; Sequeira, Romeu ; Lopes, Pedro ; Guedes, Damiana
Date: 2025
Origin: Revista E3
Subject(s): Articles
Author(s): Costa, Carlos ; Azevedo, Daniel ; Sequeira, Romeu ; Lopes, Pedro ; Guedes, Damiana
Date: 2025
Origin: Revista E3
Subject(s): Articles
The digitalization of the automotive industry has accelerated the adoption of the Internet of Things (IoT) and the Internet of Vehicles (IoV), fostering new solutions for safety, efficiency, and sustainable mobility. This article, developed within the scope of the IDT – PIVOT project, Incentive System for Business Research and Development – Individual Operations, aims to critically analyze the role of IoT and IoV in the automotive sector, exploring practical applications, conceptual architectures, and implementation challenges. The methodology consisted of a critical review of scientific and technical literature (2010–2025), complemented by institutional reports and industrial case studies, structured into four axes: IoT applications, communication networks, IoT/IoV architectures, and the evolution towards IoV. The results highlight clear benefits, such as accident reduction through V2X communication, improved efficiency via predictive maintenance, and environmental gains in intelligent mobility systems. However, significant limitations remain, including interoperability issues, latency, cybersecurity risks, costs, and social acceptance. Future perspectives point to the integration of 5G/6G networks, edge intelligence, and Mobility as a Service (MaaS) models, requiring robust public policies and global communication standards. It is concluded that IoT and IoV are strategic pillars for the transition towards connected, autonomous, and cooperative mobility.
A digitalização da indústria automóvel tem acelerado a adoção da Internet das Coisas (IoT) e da Internet dos Veículos (IoV), promovendo novas soluções para a segurança, eficiência e mobilidade sustentável. Este artigo, desenvolvido no âmbito do projeto IDT – PIVOT, Sistema de Incentivos à Investigação e Desenvolvimento Empresarial – Operações Individuais, tem como objetivo analisar criticamente o papel da IoT e da IoV no setor automóvel, explorando aplicações práticas, arquiteturas conceptuais e desafios de implementação. A metodologia consistiu numa revisão crítica da literatura científica e técnica (2010–2025), complementada por relatórios institucionais e estudos de caso industriais, estruturada em quatro eixos: aplicações da IoT, redes de comunicação, arquiteturas IoT/IoV e a evolução rumo à IoV. Os resultados evidenciam benefícios claros, como a redução de acidentes através da comunicação V2X, o aumento da eficiência via manutenção preditiva e ganhos ambientais em sistemas de mobilidade inteligente. Contudo, persistem limitações significativas, incluindo problemas de interoperabilidade, latência, riscos de cibersegurança, custos e aceitação social. As perspetivas futuras apontam para a integração de redes 5G/6G, inteligência de periferia (edge computing) e modelos de Mobilidade como Serviço (MaaS), exigindo políticas públicas robustas e normas globais de comunicação. Conclui-se que a IoT e a IoV são pilares estratégicos para a transição rumo a uma mobilidade conectada, autónoma e cooperativa.