Author(s): Cardoso Sequeira, Nuno ; Mota, Miguel ; Costa, Rui ; Luty, Piotr
Date: 2023
Origin: Revista E3
Subject(s): Articles
Author(s): Cardoso Sequeira, Nuno ; Mota, Miguel ; Costa, Rui ; Luty, Piotr
Date: 2023
Origin: Revista E3
Subject(s): Articles
Hospitality and tourism are sectors that generate a large amount of data, from hotel bookings, flights and customer information to data on tourist destinations and tourist preferences. The use of business intelligence in the hospitality and tourism industry enables companies to intelligently analyse this data and make informed decisions to improve their services, optimise operational efficiency, and enhance the customer experience. This research addresses the adoption of business intelligence in hospitality and tourism companies and, in the first phase, aims to identify and characterise the strategic objectives underlying decision-making in hospitality and tourism companies. After reviewing the literature, it was found that there are some studies on the use of business intelligence in companies in the hospitality and tourism sectors, although there is no roadmap to serve as a reference for the implementation of a business intelligence system in companies in these sectors. The objective of this research is to present the methodology of a roadmap proposal for the implementation of business intelligence systems in companies in the hospitality and tourism sectors, which will allow them to improve their ability to analyse and evaluate the data and information available in the different systems and platforms.
A hotelaria e o turismo são sectores que geram uma grande quantidade de dados, desde reservas de hotéis, voos e informações de clientes a dados sobre destinos turísticos e preferências dos turistas. A utilização de business intelligence no sector da hotelaria e do turismo permite às empresas analisar estes dados de forma inteligente e tomar decisões informadas para melhorar os seus serviços, otimizar a eficiência operacional e melhorar a experiência do cliente. Esta investigação aborda a adoção do business intelligence nas empresas de hotelaria e turismo e, numa primeira fase, pretende identificar e caraterizar os objectivos estratégicos subjacentes à tomada de decisão nas empresas de hotelaria e turismo. Após a revisão da literatura, verificou-se que existem alguns estudos sobre a utilização de business intelligence em empresas dos sectores da hotelaria e turismo, embora não exista um roteiro que sirva de referência para a implementação de um sistema de business intelligence em empresas destes sectores. O objetivo desta investigação é apresentar a metodologia de uma proposta de roteiro para a implementação de sistemas de business intelligence em empresas do sector da hotelaria e turismo, que lhes permita melhorar a sua capacidade de análise e avaliação dos dados e informações disponíveis nos diferentes sistemas e plataformas.