Author(s):
Nget, Manndy ; Neth, Barom ; Y, Sokchhay ; Vouch, Phisith ; Kry, Chhay ; Soksombat, Toun ; Gnan, Channoeun ; Thida, Dam ; Koponen, Leena ; Silén-Lipponen, Marja ; Korhonen, Ulla ; Myllymäki, Mikko ; Parreira, Pedro ; Salgueiro-Oliveira, Anabela ; Lomba, Lurdes ; Santos-Costa, Paulo ; Paiva-Santos, Filipe ; Pardal, João ; Huy Hoang, Ngo ; Thi La, Vu ; Thi Lan Anh, Mai ; Thi Minh Thai, Hoang ; Thi Thanh Huong, Nguyen ; Thi Bich Ngoc, Pham ; Van Cuong, Le ; Thi Thanh Thu, Mai ; Thi Thuy Chinh, Pham ; Van Thanh, Vu ; Thi Xuyen, Dinh ; Thi Thu Hien, Do ; Thi Thanh Pham, Phuong ; Thi Hue, Nguyen ; Thi Hai, Vu ; Thi Dieu Hang, Dinh ; Thi Cam Hung, Pham ; Thi Quyen, Vu ; Song, Chhiay ; Em, Sovannarith ; Nhem, Vannarith ; Ouch, Bory ; Sek, Sophon ; Eam, Mao ; Graveto, João
Date: 2024
Origin: JIM – Jornal de Investigação Médica
Subject(s): Asian Countries; Healthcare-Associated Infection Prevention and Control; Nursing Students; Estudantes de Enfermagem; Países Asiáticos; Prevenção e Controlo de Infeções Associadas à Saúde
Description
Background: Healthcare-associated infection prevention and control (HAI-PC) education programs in Asian countries seem limited and require improvement and support. Objective: This study explored students’ learning experiences with HAI-PC education programs in Asian countries (two Vietnamese and two Cambodian universities) to support a pedagogical model in HAI-PC. Method: A qualitative exploratory study design was employed, and inductive content analysis was conducted. Students were selected to participate in the focus group to investigate their experiences with HAI-PC using five structured questions. There were 48 nursing students in total from four universities, 28 from 2 universities in Cambodia, and 20 from two universities in Vietnam. Results: The summary results gained from the four universities were synthesized by grouping them into sub-categories and four primary categories, which were students’ HAI-PC competence, students’ current learning methods in HAI-PC Education, the HAI-PC teaching and learning environment, students’ capacity, and entrepreneurial skills in HAI-PC development. Conclusion: This study revealed evidence to improve nursing education in HAI-PC in Asian countries. The new learning method of the simulation scenario and the model fascinated the students; they were happy and more confident about their future careers in practicing HAI-PC skills in their clinical practicum and hospital practice. The current HAI-PC education faces issues related to education and healthcare systems in Asian countries, highlighting the need for improvement.
Enquadramento: Os programas de educação em prevenção e controlo de infeções associadas aos cuidados de saúde (PC-IAS) em países asiáticos parecem ser limitados e necessitam de melhorias e apoio. Objetivo: Este estudo explorou as experiências de aprendizagem dos estudantes com programas de educação em PC-IAS em países asiáticos (duas universidades vietnamitas e duas universidades cambojanas) para apoiar um modelo pedagógico em PC-IAS. Método: Foi utilizado um desenho de estudo exploratório qualitativo, e foi realizada uma análise de conteúdo indutiva. Os estudantes foram selecionados para participar no grupo focal para investigar as suas experiências com PC-IAS usando cinco perguntas estruturadas. No total, participaram 48 estudantes de enfermagem de quatro universidades, sendo 28 de duas universidades no Camboja e 20 de duas universidades no Vietname. Resultados: Os resultados resumidos das quatro universidades foram sintetizados agrupando-os em subcategorias e quatro categorias principais, que eram competência dos estudantes em PC-IAS, métodos de aprendizagem atuais dos estudantes em Educação em PC-IAS, ambiente de ensino e aprendizagem em PC-IAS, capacidade dos estudantes e habilidades empreendedoras no desenvolvimento de PC-IAS. Conclusão: Este estudo revelou evidências para melhorar a educação em enfermagem em PC-IAS em países asiáticos. O novo método de aprendizagem do cenário de simulação e o modelo cativaram os estudantes; eles ficaram felizes e mais confiantes em relação às suas futuras carreiras na prática de habilidades em PC-IAS no estágio clínico e na prática hospitalar. A educação atual em PC-IAS enfrenta questões relacionadas aos sistemas de educação e saúde em países asiáticos, destacando a necessidade de melhorias.