Document details

Universalidade Ética e Singularidade Mobilizadora e Leitura de Imagens Cinematográficas.

Author(s): Marcello, Fabiana de Amorim

Date: 2008

Origin: Oasisbr

Subject(s): Cinema. Imagem. Criança.


Description

In this article, I analyze the movies Where is the Friend’s House?, by Abbas Kiarostami and Good Morning, by Yasujiro Ozu using the classical notions of image “purity” and “impurity”, in order to discuss ethical universalities and mobilizing singularities that tangentiate the cinematographic image. More than “pure” images, I here speak of images intersected by the aforementioned universalities and singularities as they deal with themes easily recognizable by us – not because they are “trivial” but because they both have an ethical appeal and invite a mobilizing gaze. These are themes, therefore, that summon us because they are intersected by a singularity that becomes, itself, ethical by the affirmation of a specific cinematographic aesthetics.

Neste artigo analiso os filmes Onde Fica a Casa de Meu Amigo?, de Abbas Kiarostami, e Bom Dia, de Yasujiro Ozu, partindo das concepções clássicas de “pureza” e “impureza” da imagem, para discutir sobre universalidades éticas e singularidades mobilizadoras, que tangenciam a imagem cinematográfica. Mais do que imagens “puras”, falo aqui de imagens atravessadas por tais universalidades e singularidades, na medida em que elas tratam de temas que reconhecemos facilmente – não por serem “banais”, mas porque, a um só tempo, são dotadas de um apelo ético e convocam a um olhar mobilizador. Temas, portanto, que nos convocam em função de estar atravessados por uma singularidade que se faz, ela também, ética pela afirmação de uma estética cinematográfica específica.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents