Author(s):
França, Inacia Sátiro Xavier de ; Oliveira, Cibely Freire de ; Cruz, Giovanna Karinny Pereira ; Coura, Alexsandro Silva ; Enders, Bertha Cruz
Date: 2015
Origin: Oasisbr
Subject(s): Enfermagem em Saúde Pública; Neoplasias da Mama; Pessoas com Deficiência; Autoexame de Mama
Description
The objective of the study was to identify the knowledge that physically disabled women have about breast cancer and self examination. An action research study with a non-probability sample composed of 15 women enrolled in the Association of Disabled Persons of the Compartment of Borborema, Campina Grande, PB, Brazil, using Questionnaires I and II, an educational folder, and a breast demonstration kit. This study was conducted in three stages: application of Questionnaire I; implementation of the educational intervention; and the post-intervention application of Questionnaire II. In the analysis of thematic content categories identified were: Disabled women’s needs for breast cancer information, beliefs and myths related to the origin of breast cancer, and self-care deficit related to the early detection of breast cancer. The educational activities enabled women to learn about breast cancer and to demonstrate interest in acquiring proactive attitudes for well-being.
Objetivou-se identificar o conhecimento de mulheres com deficiência física sobre o câncer mamário e autoexame. Pesquisa-ação com amostra não-probalística, composta por 15 mulheres cadastradas na Associação dos Deficientes do Compartimento da Borborema, Campina Grande-PB, Brasil. Utilizaram-se Questionários I e II, uma cartilha educativa e um kit de mamas. O estudo ocorreu em três etapas: aplicação do Questionário I; intervenção educativa; e avaliação pós-intervenção aplicando-se o Questionário II. Na análise de conteúdo temática emergiram as categorias: necessidades das pessoas com deficiência física de informações acerca da temática câncer de mama; crenças e mitos sobre a gênese do câncer de mama; déficit de autocuidado relacionado com a detecção precoce do câncer de mama. As ações educativas possibilitaram que as mulheres apreendessem o conhecimento sobre a temática e demonstrassem interesse em adotar atitudes proativas visando bem estar.
El objetivo fue identificar el conocimiento de mujeres con discapacid física sobre el cáncer de mama y autoexamen. Investigación-acción con muestra no-probabilística, compuesta por 15 mujeres inscritas en la Asociación de Personas con Discapacidad de Compartimiento de Borborema, Campina Grande-PB, Brasil. Se utilizaron Cuestionarios I y II, una cartilla educativa y un kit de mamas. El estudio ocurrió en tres etapas: aplicación del Cuestionario I; intervención educativa; y evaluación pos-intervención aplicándose el Cuestionario II. En el análisis de contenido temática, emergieron las categorías: necesidades de personas con discapacidad física de informaciones acerca del tema cáncer de mama; creencias y mitos sobre el génesis del cáncer de mama; déficit de autocuidado relacionado con la detección precoz del cáncer de mama. Las acciones educativas posibilitaron que las mujeres aprehendiesen el conocimiento acerca del tema y demostrasen interés en adoptar actitudes pro-activas buscando su bien estar.