Author(s):
Rangel, Rosiane Filipin ; Backes, Dirce Stein ; Ilha, Silomar ; Siqueira, Hedi Crecencia Heckler de ; Martins, Fernanda Demutti Pimpão ; Zamberlan, Claudia
Date: 2017
Origin: Oasisbr
Subject(s): Assistência Integral à Saúde; Cuidados de Enfermagem; Comprehensive Health Care
Description
Objective : to understand the meaning of comprehensive care in the view of teachers and nursing students. Methods : qualitative research conducted with seven teachers and six students of the nursing course of a higher education institution. Data were collected using the Focal Group technique and subjected to thematic content analysis . The comprehensive care construct was used for this article as based on authors who talk with ownership of the theme. Results: the students perceive the comprehensive care as the subjective interaction with others respecting human uniqueness through a gradual construction in order to meet the apparent and non-apparent needs. Conclusion: teachers and students reported that comprehensive care depends on a network of actions and needs to be instigated since academic education.
Objetivo : compreender o significado de cuidado integral para docentes e discentes de enfermagem. Métodos : pesquisa qualitativa, realizada com sete docentes e seis discentes do curso de enfermagem de uma instituição de ensino superior. Os dados foram coletados, por meio da técnica de Grupo Focal e submetidos à análise de conteúdo, na modalidade temática . Para esse artigo utilizou-se o construto cuidado integral, baseado em autores que discorrem com propriedade sobre a temática Resultados: os discentes percebem o cuidado integral como a interação subjetiva consigo e com o outro respeitando a singularidade humana por meio de uma construção gradual a fim de atender às necessidades aparentes e não aparentes. Conclusão: docentes e discentes referiram que o cuidado integral depende de uma rede de ações e precisa ser instigado desde a formação acadêmica.