Document details

Intervenção educativa sobre descrição da técnica de aplicação de insulina: ensaio clínico randomizado

Author(s): Moura, Tatiana Victória Carneiro ; Silva, Antonia Fabiana Rodrigues da ; Machado, Ana Larissa Gomes ; Carvalho, Gerdane Celene Nunes ; Silva, Ana Roberta Vilarouca da

Date: 2020

Origin: Oasisbr

Subject(s): Diabetes Mellitus; Insulina; Entrevista Motivacional; Ensaio Clínico


Description

Objective: to analyze the effect of educational intervention on insulin delivery technique. Methods: randomized clini-cal trial, carried out with 79 patients with Diabetes Mellitus, in two groups, 42 from the control group and 37 from the intervention. Four telephone calls were made in two mon-ths to the intervention group. The control group received only conventional follow-up. Results: when comparing the application of insulin in the pre and post-test, there was no significant difference (p>0.05) in the control group, but an improvement of 80.0% in the correct answers on the appro-priate technique, with p<0.021 . In the intergroup compari-son, the description of self-administration of insulin, after the telephone intervention, was better in 70.0% of the ite-ms, with p<0.030. Conclusion: the educational intervention via telephone improved the description of the technique of insulin application in patients with Diabetes Mellitus and their caregivers. Brazilian Registry of Clinical Trials number U1111-1228-3200.

Objetivo: analisar o efeito de intervenção educativa via te-lefone sobre a descrição da técnica de aplicação de insuli-na. Métodos: ensaio clínico randomizado,realizado com 79 pacientes com Diabetes Mellitus, composto por dois grupos, 42 do grupo controle e 37 da intervenção. Realizaram-se quatro ligações telefônicas, em dois meses, para o grupo in-tervenção. O grupo controle recebeu somente acompanha-mento convencional. Resultados: ao comparar a aplicação de insulina no pré e pós-teste, não houve diferença significa-tiva (p>0,05) no grupo controle, mas melhoria de 80,0% no acerto das respostas sobre a técnica adequada, com p<0,021. Na comparação intergrupo, a descrição da autoaplicação de insulina, após a intervenção telefônica, foi melhor em 70,0% dos itens, com p<0,030. Conclusão: a intervenção educativa via telefone melhorou a descrição da técnica de aplicação de insulina em pacientes com Diabetes Mellitus e respectivos cuidadores. Registro Brasileiro de Ensaios Clínicos número U1111-1228-3200.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents