Description
Objective: to describe the construction process and eva-luate the evidence for content and appearance validity of a serial album for the prevention of foot complications in dia-betics. Methods: methodological study of the construction of the educational material, according to the following steps: bibliographic survey; construction of the educational tech-nology and validation of content and appearance by experts in diabetes and technical production. The judges were cho-sen by convenience, five for content and two for appearance. The Content Validation Index and the Suitability Assessment of Materialswere applied. Results: the Content Validation Index showed agreement among judges, with a result ran-ging from 0.76 to 1.0. According to the score obtained in the Suitability Assessment of Materials, the material was consi-dered adequate, with a percentage of 44.5%. Conclusion:the serial album was considered valid for content and appe-arance and is suitable for clinical validation for use by health professionals in health education activities.
Objetivo: descrever o processo de construção e avaliar as evidências de validade de conteúdo e de aparência de álbum seriado para prevenção decomplicações dos pés em diabé-ticos. Métodos: estudo metodológico da construção do ma-terial educativo, conforme as etapas: levantamento biblio-gráfico; construção da tecnologia educativa e validação do conteúdo e aparência por especialistas em diabetes e pro-dução técnica. A escolha de juízes deu-se por conveniência, sendo cinco de conteúdo e dois de aparência. Aplicaram-se o Índice de Validação de Conteúdo e o Suitability Assesment of Materials. Resultados: o Índice de Validação de Conteúdo evidenciou concordância entre juízes, com resultado varian-do de 0,76 a 1,0. Pela pontuação obtida no Suitability Asses-ment of Materials, o material foi considerado adequado, com percentual de 44,5%. Conclusão: o álbum seriado foi consi-derado válido quanto ao conteúdo e aparência, estando apto à validação clínica para uso por profissionais de saúde em atividades de educação em saúde.