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Satisfação e os fatores de satisfação relacionados ao trabalho: perspectiva de trabalhadores na Estratégia Saúde da Família

Author(s): Teófilo, Tiago José Silveira ; Gubert, Fabiane do Amaral ; Nepomuceno, Léo Barbosa ; Teófilo, Fiama Kécia Silveira

Date: 2021

Origin: Oasisbr

Subject(s): Satisfação no emprego; Atenção primária à saúde; Programa Saúde da Família; Administração de recursos humanos; Job satisfaction; Primary health care; Family Health Program; Management of human resource


Description

Objective: to know the level of satisfaction and satisfaction factors related to the job in the Family Health Strategy from the perspective of workers. Method: it is an exploratory and descriptive study, with triangulation between the quantitative and qualitative methods, being that the study subjects were 123 health workers from the city of Sobral, Ceará (CE), Brazilian Northeast. During data collection, we made use of the Job Satisfaction Scale (JSS) and open questionnaires. The data analysis took place in the accounting establishment of the following variables: dissatisfaction, intermediate satisfaction and satisfaction and by means of the method of the Collective Subject Discourse. This study had its project approved by the Research Ethics Committee, under Protocol nº 802. Results: it was evidenced an effective relationship between qualitative and quantitative data from the analysis of different details of the phenomenon “job satisfaction”. Conclusion: there is the need to strengthen the new systematic arrangements of management of work/job and processes of negotiation that valorize the health workers. Descriptors: Job Satisfaction; Primary Health Care; Family Health Program; Management of Human Resources.

Objetivo: conhecer o nível de satisfação e os fatores de satisfação relacionados ao trabalho na Estratégia Saúde da Família a partir da perspectiva dos trabalhadores. Método: estudo exploratório e descritivo, com triangulação entre métodos quantitativo e qualitativo, tendo como sujeitos 123 trabalhadores de saúde da cidade de Sobral, Ceará (CE), Nordeste do Brasil. Na coleta de dados, foi utilizada a Escala Satisfação no Trabalho (EST) e questionários abertos. A análise dos dados ocorreu pelo estabelecimento contábil das variáveis: insatisfação, satisfação intermediária e satisfação e por meio do método do Discurso do Sujeito Coletivo. Este estudo teve o projeto aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa, sob Protocolo nº 802. Resultados: evidenciou-se relação eficaz entre dados qualitativos e quantitativos a partir da análise de diferentes nuances do fenômeno “satisfação no trabalho”. Conclusão: há necessidade do fortalecimento de novos arranjos sistematizados de gestão do trabalho e de processos de negociação que valorizem os trabalhadores da saúde. Descritores: Satisfação no Emprego; Atenção Primária à Saúde; Programa Saúde da Família; Administração de Recursos Humanos.

Document Type Journal article
Language Portuguese
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