Document details

Possibilidades de intervenção e de avaliação em educação física escolar no ensino remoto: parceria colaborativa por meio do PIBID

Author(s): Santos, Felipe Néo dos ; Sá Neto, Francisco Pereira ; Venâncio, Luciana ; Sanchez Neto, Luiz

Date: 2021

Origin: Oasisbr

Subject(s): Ensino; Docência; Pandemia; Possibilidades; Limitações; Teaching; Teacher work; Pandemic; Possibilities; Limitations


Description

This paper consists of a collective experience report, where we needed to adapt the physical education classes atonemunicipal school in Fortaleza/CE to new demands and challenges due to the social isolation decisions caused bytheCovid-19 (SARS-CoV-2)pandemic. Thus, it was necessary to reflect uponsearchingstrategies to teach remotely. The paperaims to present the advances and limitations during the pandemic context which the Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching (PIBID) in Physical Education is carried out, altogether with a supervising teacher, in anelementary education field-school . It is concluded that even in the face of the complexities provided by remote teaching, the collaborative partnership exercised by the school teacher and the PIBID fellows has been successful in improving the attendance and achieving greater involvement of the students present in the classes in synchronous meetings, as well as enabling moments of dialogues, active listening and interaction.

Essa pesquisa consiste em um relato de experiência coletiva, onde precisamos adaptar as aulas de educação física de uma escola municipal de Fortaleza/CE a novas demandas e desafios devido a pandemia e as decisões de isolamento social causadas pela COVID-19 (SARS-CoV-2).Desse modo, foi necessário refletir em busca de estratégias para lecionar remotamente. Temcomo objetivo apresentar os avanços e as limitações durante o contexto pandêmico em que ocorre a realização do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID)de Educação Física, junto a um professor supervisor,em uma escola-campo, do ensino fundamentalII. Conclui-se que mesmo diante das complexidades proporcionadas pelo ensino remoto, a parceria colaborativa exercida pelo docente e bolsistas do PIBID tem adquirido êxito ao melhorar a assiduidade e maior envolvimento dos/as alunos/as presentes nas aulas síncronas em tempo real, bem como possibilitar momentos de diálogos, de escuta ativa e de interação.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents