Author(s): Medeiros, Nathássia Matias de ; Miranda, Luciana Lobo
Date: 2021
Origin: Oasisbr
Subject(s): Gravidez na adolescência; Educação sexual; Subjetividade; Projeto de vida; Empreendedorismo de si
Author(s): Medeiros, Nathássia Matias de ; Miranda, Luciana Lobo
Date: 2021
Origin: Oasisbr
Subject(s): Gravidez na adolescência; Educação sexual; Subjetividade; Projeto de vida; Empreendedorismo de si
This article analyzes the materials of Projeto Saúde e Prevenção nas Escolas (SPE) about pregnancy in adolescence, identifying which discourses cross it and what effects of subjectivation it seeks to produce. The SPE is an initiative of the Ministries of Education and Health, which seeks to promote sex education in schools. From a theoretical and methodological speech analysis’s perspective inspired by Michel Foucault, we consider the articulation between discourse, power and subjectivities. The Project is concerned with the life project, future plans and family planning, emphasizing the impact of gestation and child rearing in the adolescent mother's educational and professional life. The studies on self-entrepreneurship show that we live under a neoliberal governmentalism, where everyone is summoned to treat themselves as enterprises. The experience of pregnancy in adolescence conflicts with the current capitalist conjuncture that seeks adaptable, flexible and multipurpose subjects. It was observed that pregnancy in adolescence does not seem to be eminently linked, in the SPE discourses, to a moralistic or even medical discourse. The issue has a more economic character because it seems to want to produce teenagers that are assiduous in school, concerned about their financial and family stability and attentive to their future.
Este artigo analisa os materiais do Projeto Saúde e Prevenção das Escolas (SPE) sobre gravidez na adolescência, identificando quais discursos o atravessam e que efeitos de subjetivação busca produzir. O SPE trata-se de uma iniciativa dos Ministérios da Educação e da Saúde, que busca promover a educação sexual nas escolas. A partir de uma perspectiva teórico-metodológica da análise do discurso inspirada em Michel Foucault, consideramos a articulação entre discurso, poder e subjetividades. O Projeto preocupa-se com o projeto de vida, planos de futuro e planejamento familiar, enfatizando o impacto da gestação e criação dos filhos na vida escolar e profissional da mãe adolescente. Os estudos sobre o empreendedorismo de si apontam que vivemos sob uma governamentalidade neoliberal, onde cada um é convocado a tratar a si mesmo como uma empresa. A vivência da gravidez na adolescência conflita com a conjuntura capitalista atual que busca sujeitos adaptáveis, flexíveis e polivalentes. Observou-se que a gravidez na adolescência parece não estar eminentemente ligada, nos discursos do SPE, a um discurso moralista ou mesmo médico. A questão possui um cunho mais econômico, uma vez que parece querer produzir um sujeito adolescente assíduo na escola, preocupado com a sua estabilidade financeira e familiar e atento ao seu futuro.