Document details

The competitiveness of the Republic of Moldova and North Region of Portugal rural tourism and its potential to attract tourists

Author(s): Scortescu, Igor

Date: 2017

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10198/14249

Origin: Biblioteca Digital do IPB

Subject(s): Tourism destination; Rural Tourism; Competitiveness; Republic of Moldova; Portugal


Description

Mestrado APNOR

This conceptual research proposes that the popularity of tourism destinations can be enhanced by a combination of the factors of competitiveness and attractiveness. The competitiveness elements are derived from the supply side and the attractiveness from the demand side of tourism. The purpose of combining these perspectives is to come up with a holistic understanding of the destination popularity dynamics. The input of both tourists and tourist facility operators is necessary for any destination to manage and enhance its competitive advantage. Tourism researchers have investigated destination attractiveness and destination competitiveness as separate and unrelated concepts. This research proposes, as main objective, that the evaluation of tourism destinations can be approached by symmetrically conceptualizing destination attractiveness and destination competitiveness as related and complementary dimensions. This approach allows comparisons to be made about the congruency between what the destinations invest in and what visitors are looking for in a tourism destination. It is thus purpose to analysis and evaluate the competitiveness of the Republic of Moldova and the North Region of Portugal rural tourism and its potential to attract tourists. Analysis carried out on the period of 2013 and 2015 on the number of overnight stays of tourist potential of rural tourism, which has grown in small quantities for Moldova, comparing with Portugal, which registered a major increase. Is possible to say that Moldova is declining after data on accommodation and the number of rooms offered. It was concluding there are competitiveness in the tourism rural in centre region of Republic of Moldova and there is competitiveness tourism rural in the northern region of Portugal, answering to the main objective of the study

Este trabalho de investigação apresenta que a popularidade dos destinos turísticos pode ser reforçada por uma combinação dos fatores de competitividade e atratividade. Os elementos de competitividade estão alocados ao lado da oferta e os elementos de atratividade do lado da procura do turismo. O objetivo de combinar essas perspetivas é conseguir uma compreensão holística da dinâmica de popularidade de um destino turístico. A entrada de turistas e operadores turísticos são elementos necessários para qualquer destino, no sentido de gerir e aumentar a sua vantagem competitiva. Investigadores de turismo investigaram a atratividade do destino e a competitividade do destino como conceitos separados e não relacionados. A presente investigação tem como propósito analisar e avaliar os destinos turísticos possa ser abordada através da conceção simétrica de atratividade e competitividade de destino turístico como dimensões relacionadas e complementares. Essa abordagem permite comparações sobre a congruência entre o que os destinos investem e o que os visitantes procuram num destino turístico. Neste sentido, foi assim propósito analisar e comparar a competitividade dos destinos turísticos da República da Moldava e Região Norte de Portugal relativamente ao turismo rural e verificar o seu potencial para atrair turistas. Análise efetuada debruçou-se sobre o período de 2013 a 2015, analisando o atual e potencial número de dormidas para o turismo rural, que tem crescido em pequenas quantidades para a Moldávia, em comparação com Portugal, que registou um grande aumento. É possível dizer que a Moldávia está em declínio após os dados sobre o alojamento e o número de quartos oferecidos (taxa de capacidade). Conclui-se, ainda, que existe competitividade no turismo rural na região centro da República da Moldávia e na região norte de Portugal, respondendo, assim, ao principal objetivo do estudo

Document Type Master thesis
Language English
Advisor(s) Fernandes, Paula O.; Cosciug, Cristina
Contributor(s) Biblioteca Digital do IPB
CC Licence
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents