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Content and Language Integrated Learning in Tourism Vocational Education and Training in Portugal

Author(s): Almeida, Maria Altina

Date: 2017

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.26/19731

Origin: Escola Superior de Hotelaria e Turismo do Estoril

Subject(s): Tourism education teaching and learning methodologies; Vocational Education and Training (VET); Content and Language Integrated Learning (CLIL); Teaching in English; Teaching and learning methodologies; Ensino em turismo; Ensino e Formação Profissional (EFP); Aprendizagem Integrada de Conteúdos e Língua (AICL); Ensino em inglês; Metodologias de ensino-aprendizagem; Domínio/Área Científica::Ciências Sociais


Description

Tourism is an international industry which involves a range of intercultural encounters where communication is the key feature. It is clear that the language of tourism in an international context is English as, when dealing with international guests, a better command of English means providing higher quality service. Furthermore, tourism has been perceived by many students as having good employment prospects, which has been a further driver for Tourism and Hospitality vocational programmes. The Vocational Education and Training (VET) system is increasingly expected to be responsive to the changing demands of society, shaped by pedagogical, social, cultural, economic and employment considerations. To respond to the demands of globalisation and internationalisation the Turismo de Portugal’s (TP) schools offer three technological specialisation courses with programmes in English: Food and Beverage Management; Hospitality Operations Management; and Culinary Arts, whose teaching strategies and effectiveness are the scope of study of this dissertation. Content and Language Integrated Learning (CLIL) is a dual-focused educational approach with the objective of promoting both content and language competence. This study aims at understanding how far these courses integrate both content and language learning and if CLIL is the best learning approach within the scope of tourism vocational education and training. In order to investigate these questions, both quantitative and qualitative methods of inquiry were applied: questionnaires to current and former students of these courses, followed by semi-structured interviews to teachers from the three schools where the courses are offered, school and pedagogical directors and finally the training director of TP. The findings suggest that students are extremely motivated to study in English, but despite some methodologies that are also used within the CLIL approach, it is possible to conclude that content is more emphasised than language. In fairness, it consists of teaching in English, whereas CLIL is teaching through an additional language based on connected pedagogies and using contextual methodologies. By showing the relevance of the CLIL approach in tourism vocational education, I intend to bring about change in educational practices, which may have implications for various areas: for tourism education in general and particularly for VET; for framing best practice when teaching in a foreign language; and for CLIL education involving content and language teachers. This is an opportunity for teachers to improve their overall skills in leading classes and managing teaching as a whole, for students to improve their English language competence and cultural skills through authenticity and relevance, and for schools/institutions to meet students’ expectations while addressing today’s market needs.

O turismo é uma indústria internacional que convoca uma diversidade de encontros interculturais, nos quais a comunicação é a principal característica. É evidente que a língua de comunicação do turismo num contexto internacional é o inglês, já que no atendimento a clientes de outros países um serviço de qualidade implica um bom domínio da língua inglesa. Além disso, a área do turismo tem sido escolhida por muitos alunos pelas suas perspetivas de emprego, o que, por sua vez, tem dado origem a mais cursos profissionais de turismo e hotelaria. Paralelamente, é esperado que o sistema de Ensino e Formação Profissional (EFP) responda às exigências de uma sociedade em constante mudança, pautado por questões pedagógicas, sociais, culturais, económicas e laborais. Para responder às exigências da globalização e à necessidade de internacionalização, as escolas do Turismo de Portugal (TP) oferecem três Cursos de Especialização Tecnológica em inglês: Food and Beverage Management (Gestão de Restauração e Bebidas), Hospitality Operations Management (Gestão Hoteleira – Alojamento) e Culinary Arts (Gestão e Produção de Cozinha), cujas metodologias de ensino, bem como a sua eficácia, são objeto de estudo desta dissertação. A Aprendizagem Integrada de Conteúdos e Língua (AICL) é uma abordagem de ensino que tem o duplo objetivo de promover a aprendizagem dos conteúdos e a competência linguística. Este estudo tem, pois, o propósito de compreender se os referidos cursos integram a aprendizagem de conteúdos e língua e se esta é a melhor abordagem no âmbito do ensino e formação profissional na área do turismo. Para analisar estas questões foram usados métodos de investigação quantitativos e qualitativos: questionários aos atuais e antigos alunos desses cursos, seguidos de entrevistas semi-estruturadas a professores das três escolas onde os cursos são lecionados, diretores de escola, coordenadores pedagógicos e, por fim, à diretora de formação do TP. Os resultados obtidos sugerem que os alunos estão extremamente motivados para estudar em inglês, mas, apesar de se verificar que algumas das metodologias também são utilizadas na abordagem AICL, é possível concluir que é dada maior ênfase aos conteúdos do que à língua. Objetivamente, trata-se de ensino em inglês, enquanto que a abordagem AICL consiste no ensino através da língua, assente na utilização de métodos pedagógicos inter-relacionados e devidamente contextualizados. Ao expôr a relevância da abordagem AICL no ensino profissional do turismo é meu objetivo promover a mudança de práticas educativas, o que poderá ter implicações em diversas áreas: no ensino em turismo no geral e no ensino e formação profissional em particular; no enquadramento de boas práticas de ensino em língua estrangeira; e na aprendizagem AICL envolvendo professores de línguas e de outras áreas. Trata-se de uma oportunidade para os professores aperfeiçoarem as suas competências de ensino, para os alunos melhorarem as suas competências linguísticas e culturais através de contextos e materiais autênticos e relevantes e para as instituições de ensino responderem às expectativas dos alunos e necessidades do mercado.

Document Type Master thesis
Language English
Advisor(s) Gonçalves, Ana; Viegas, Cláudia
Contributor(s) Repositório Comum
CC Licence
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