Document details

Media e a Gestão da percepção nas novas conflitualidades

Author(s): Lemos, Elsa

Date: 2012

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.26/6825

Origin: Academia Militar

Subject(s): gestão da percepção; influência; mind-set; operações de informação; terrorismo


Description

RESUMO O terrorismo tem sido alvo da atenção crescente de todos, desde o cidadão anónimo aos governantes mais influentes no Mundo. Também o modo como a informação sobre actos terroristas é veiculada e percebida tem vindo a suscitar particular interesse por parte dos investigadores. No entanto, os estudos em torno da Gestão da Percepção t êm sido pautados por uma elevada dispersão de dados. Partindo de uma linha humanista-interpretativa, a presente dissertação procurou compreender o papel dos media e da Gestão da Percepção nas novas conflitualidades, recorrendo à análise de perspectivas e estudos recentes dos media, das neurociências e da psicologia do terrorismo. Sugere-se que é possível condicionar a percepção e as acções do adversário e que os media podem ser utilizados como mult iplicador de força.

ABSTRACT From the ordinary citizen to the most influent World leader, everyone has been paying more and more attention to terrorism. Also the way information about terrorist acts is broadcasted and perceived has raised particular interest among researchers. Nonetheless, data from studies concerning the Perception Management are very diffuse given the multiplicity and diversity of sciences that covers this subject of study. From a humanistic-interpretive methodology, this dissertation was an effort to bring together ontributions from several areas of study, aimed at understanding the role of media and Perception Management in modern wars. We analyzed perspectives and recent studies of the media, neuroscience and psychology of terrorism. It is suggested that it is possible to bias adversary‟s perceptions and actions and that the media can be used as a force multiplier.

Document Type Master thesis
Language Portuguese
Advisor(s) Garcia, Francisco
Contributor(s) Repositório Comum
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents