Author(s):
Brazão, José Paulo Gomes ; Oliveira, Anselmo Lima de ; Dias, Alfrancio Ferreira
Date: 2021
Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.13/4461
Origin: DigitUMa - Repositório da Universidade da Madeira
Subject(s): Co-education; Gender diversity; Inclusion; Pedagogical innovation; Sexual diversity; Universidade da Madeira; Coeducação; Diversidade de gênero; Diversidade sexual; Inclusão; Inovação pedagógica; .; Faculdade de Ciências Sociais
Description
The concepts of gender and sex have been considered in recent literature as elements of power, under the circumstance of contemporary floating constructions. In the field of Education, a “deconstructed”, non-normative look is needed as a political act on issues of sexual diversity and gender. The curriculum as a culture can and must take a Queer view at school. In this research we intend to make a comparative study on sexual and gender diversity in the academic environment, listening to the voices of students from the University of Madeira and the Federal University of Sergipe. In this way, we emphasize coeducation in the construction of inclusive environments and their contribution in the field of pedagogical innovation. The discussion of these themes in the academy is fundamental for the conceptual renewal and the organizational contexts of the practice of pedagogy. It also contributes to important changes in social agendas.
Os conceitos de gênero e sexo têm vindo a ser considerados na literatura recente como elementos de poder, na circunstância de construções flutuantes da contemporaneidade. No campo da Educação, urge um olhar “desconstruído”, não normativo, enquanto ato político acerca das questões da diversidade sexual e de gênero. O currículo enquanto cultura pode e deve assumir uma visão Queer na Escola. Pretendemos nesta pesquisa fazer um estudo comparativo sobre a diversidade sexual e de gênero no meio acadêmico, auscultando as vozes dos estudantes da universidade da Madeira e da Universidade Federal de Sergipe. Desse modo enfatizamos a coeducação na construção de ambientes inclusivos e o seu contributo no campo da inovação pedagógica. A discussão destes temas na academia é fundamental para a renovação conceptual e dos contextos organizacionais da prática da pedagogia. Contribui também para mudanças importantes das agendas sociais.