Author(s): Figueiredo, Felippe
Date: 2017
Persistent ID: http://hdl.handle.net/10174/21140
Origin: Repositório Científico da Universidade de Évora
Subject(s): Duo; Ensemble; Saxofone; Bateria; Improvisação; Performance
Author(s): Figueiredo, Felippe
Date: 2017
Persistent ID: http://hdl.handle.net/10174/21140
Origin: Repositório Científico da Universidade de Évora
Subject(s): Duo; Ensemble; Saxofone; Bateria; Improvisação; Performance
O duo de saxofone e bateria tem sido um ensemble cada vez mais utilizado por instrumentistas de várias culturas, haja visto o número crescente de disco editados nesta formação, principalmente após o ano de 2000-02. Um dos principais factores que levam aos músicos a optar por esta combinação é a possibilidade de construir uma performance improvisada com possibilidades diversas de exploração, livre de estruturas e pré-definições. A presente pesquisa tem como objectivo abordar a construção performativa do saxofone dentro deste ensemble, com destaque à gravação de Interstellar Space, ressaltando os recursos musicais que John Coltrane recorre para o desenvolver de sua performance, e também serão abordados aspectos interpessoais de comunicação e criatividade; Saxophone performance matters in duo with drums by analysis of Interstellar Space and case study. ABSTRACT: Based on the increasing number of discs edited in this formation, mainly after the year 2000-02, it is possible to see that the saxophone and drums duo has been an ensemble increasingly used by instrumentalists of diverse cultures. One of the main factors that lead musicians to opt for this combination is the possibility of constructing an improvised performance with diverse possibilities of exploration, free of structures and pre-definitions. The present research aims to approach the saxophone performative construction of in this ensemble, with emphasis on the recording of Interstellar Space, highlighting the musical resources that John Coltrane used to develop his performance, and will also approach interpersonal aspects of communication and creativity.