Document details

The oil painting on cellulosic media in the XIXth century: study of three paintings of João Marques de Oliveira

Author(s): Lopes, Ana

Date: 2012

Origin: Estudos de Conservação e Restauro


Description

The study of oil painting technique on cellulose supports is still an understudied area that hasnevertheless been achieving a crescent relevance. Being oil painting on rigid and semi-rigidsupports (cardboard) of most common practice, the interest arise mainly around the useof paper as an oil painting support, the materials used and, most of all, the characteristicsthese supports should have to be able to receive oil-based materials.This article, which comes from the author’s dissertation conducted under master’s degree inConservation of Cultural Heritage, focuses on this theme, with the main point of the specimenstudied: three oil on paper and cardboard paintings, made by Marques de Oliveira, fromthe optics of composition, execution techniques, materials used and state of conservation.

El estudio de la técnica de pintura al óleo sobre soportes celulósicos es todavía un campo poco investigado que viene ganando relevancia. Siendo más común la práctica del óleo sobre soportes rigidos e semi-rígidos, el interés surge por el uso de papel como soporte de pintura al óleo, los materiales utilizados y las características especificas que deben tener. El presente artículo, resultado del estudio que se llevó a cabo en virtud del Máster1 en Conservación de Bienes Culturales, se centra en este tema, y tiene como punto principal los ejemplos estudiados: tres pinturas al óleo sobre soportes celulósicos, hechos por Marques de Oliveira, desde el punto de vista de la composición, las técnicas de ejecución, los materiales y el grado de conservación.

O estudo da técnica da pintura a óleo sobre suportes celulósicos é uma área ainda pouco investigada, que tem vindo a ganhar relevância. Sendo mais comum a prática do óleo sobre suportes rígidos e semi-rígidos, o interesse surge em torno da utilização do papel como suporte de pintura a óleo, dos materiais utilizados e das especificidades que estes devem possuir. O presente artigo, que advém da dissertação de mestrado da autora realizada no âmbito do mestrado em Conservação de Bens Culturais, incide sobre esta temática. Tem como ponto principal os exemplares estudados: três pinturas a óleo sobre suportes celulósicos,da autoria de Marques de Oliveira, sob os pontos de vista da composição, das técnicas deexecução, dos materiais e do estado de conservação.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents