Document details

The Science in XXth century musical work: two paralel visions

Author(s): Fangueiro Postiga, José Luís ; Santos, Sandra Cristina

Date: 2019

Origin: Revista Europeia de Estudos Artísticos

Subject(s): Mathematical Music; Set Theory; Stochastic; Serialism; Formalism; Música Matemática; Teoria dos conjuntos; Estocástica; Serialismo; Formalismo


Description

Observing the development of multiple aesthetic currents in the post-World War II, one seeks in the roots of the so-called exact sciences, the abstract concepts that define new aesthetic currents of musical art. To this end, the relations between mathematics and geometry with the music developed by Karlheinz Stockhausen are sought, particularly in Gruppen (1955-57) for three orchestras, as well as between the laws of physics and their exportation to the architectural and musical concepts of Iannis Xenakis. , focusing on Metastaseis (1953-54) for 61 musicians.

Observando o desenvolvimento de múltiplas correntes estéticas no pós-segunda grande guerra, procura-se nas raízes das ciências denominadas de exatas, os conceitos abstratos que definem novas correntes estéticas da arte musical. Para isso, procuram-se as relações entre a matemática e geometria com a música desenvolvida por Karlheinz Stockhausen, particularmente em Gruppen (1955-57) para três orquestras, assim entre leis da física e sua exportação para os conceitos arquitetónicos e musicais de Iannis Xenakis, focando Metastaseis (1953-54) para 61 músicos.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents