Document details

Learning difficulties in reading and writing: The perception of primary school teachers in the Algarve region

Author(s): Baptista, Ana Catarina ; Rodrigues, Susana ; Hilário, Ana ; Silva, Andreia ; Leal, Verónica

Date: 2019

Origin: RevistaMultidisciplinar.com [RMd]

Subject(s): insucesso escolar; leitura; professores; reading; school failure; teachers


Description

Reading and writing are considered basic and crucial tools for school learning. Teachers should be aware of the reading components, language structure, learning disabilities, and effective pedagogical assessment and intervention practices of children at risk of school failure. This study aims to know the perception of teachers of the first grade of the Algarve region about children with reading and writing difficulties. A questionnaire was drawn and sent by e-mail to the teachers and 46 answers were obtained. Only 13% of teachers reported that they have specific training in the area of reading and writing difficulties. It is also referred the 2nd year of schooling as the one with the most percentage of school failure, which teachers associate with reading and writing learning difficulties.

A leitura e a escrita são consideradas ferramentas básicas e cruciais para a aprendizagem escolar. Os professores devem ter conhecimento das componentes da leitura, da estrutura da linguagem, das dificuldades de aprendizagem e de práticas efetivas de avaliação e de intervenção pedagógicas de crianças em risco de insucesso escolar. Com este estudo pretende-se conhecer a perceção dos professores do 1.º Ciclo do Ensino Básico (CEB) da região do Algarve sobre as crianças com dificuldades de leitura e escrita. Foi construído um questionário difundido via correio eletrónico aos professores do 1.º CEB da região do Algarve, tendo-se obtido 46 respostas. Apenas 13 por cento dos professores que responderam a este estudo, refere que tem formação específica na área das dificuldades de leitura e escrita. É também referido o 2.º ano de escolaridade como aquele que se verifica mais insucesso escolar, o qual os professores associam às dificuldades de aprendizagem de leitura e escrita.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents