Document details

DOMAIN IN THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR ACCESS TO INFORMATION: Case Study of Undergraduate Students of an Higher Education Institution in Angola

Author(s): Manuel, Damião de Almeida ; Daniel, Niembo Maria ; Valentim, Marta Ligia Pomim

Date: 2022

Origin: Revista Internacional de Ciências, Tecnologia e Sociedade

Subject(s): Tecnologias de Informação e Comunicação; Comportamento de Uso; Estudantes de Graduação; Instituição de Ensino Superior; Information and Communication Technologies; Use Behavior; Undergraduate Students; Higher Education Institution


Description

We sought to analyze the use domain of information and communication technologies by undergraduate students, regarding access to information, during the research process aimed at the elaboration of academic-scientific works. The methodology had a quantitative predominance of the descriptive-exploratory type. The research covered a population of forty-nine individuals from the Polytechnic School of Malanje, of which forty-eight are students of the Psychology Course, in addition to an interviewed professor. It was observed that a percentage of those surveyed prefer searching physical and / or digital books. Public libraries are places where students look for materials to support the preparation of academic works. The results indicate that despite the use of information and communication technologies, students lack guidance on the part of teachers for correct use, to overcome plagiarism in the preparation of academic-scientific works. It is evident that it is fundamental and urgent that all the agents involved develop the information competence in the researched students, so that they can make the best use of the results obtained in the research.

Buscou-se analisar o domínio do uso das tecnologias de informação e comunicação por parte de estudantes de graduação, no que se refere ao acesso à informação, durante o processo de pesquisa voltado a elaboração de trabalhos acadêmicos-científicos. A metodologia teve a predominância quantitativa do tipo descritivo-exploratório. A pesquisa abrangeu uma população de quarenta e nove indivíduos da Escola superior politécnica de Malanje, dos quais quarenta e oito são estudantes do Curso de Psicologia, além de um docente entrevistado. Os resultados indicam que todos os estudantes recorrem à rede Internet para realizarem suas pesquisas, utilizando ferramentas tecnológicas. Observou-se que um percentual dos pesquisados tem preferência por buscar livros físicos e/ou digitais. As bibliotecas públicas são locais em que os discentes buscam materiais para subsidiarem a elaboração de trabalhos acadêmicos. Os resultados indicam que apesar do uso das tecnologias de informação e comunicação, os estudantes carecem de orientação por parte dos docentes para um uso correto, a fim de colmatarem situações de plágios na elaboração dos trabalhos acadêmicos-científicos. Evidencia-se que é fundamental e urgente que todos os agentes envolvidos desenvolvam a competência em informação nos estudantes pesquisados, de modo que possam usufruir da melhor maneira possível os resultados obtidos na pesquisa.

Document Type Journal article
Language Portuguese
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