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The experiences economy in World Heritage Destinations: Porto and the Alto Douro Wine Region

Author(s): Borges, Isabel ; Ribeiro, Susana

Date: 2017

Origin: Revista Turismo & Desenvolvimento


Description

The growth of international tourism generates increased competitiveness among the tourist destinations that, increasingly, feel the need to differentiate themselves, to value the creativity and innovation in the products and services offered, in order to become more attractive, competitive and sustainable, and so be able to increase its market share. New challenges are required, and it is therefore necessary to create products and services that reflect the unique character and differentiating of the targets and are capable of inducing memorable experiences for a demanding audience, increasingly interested in customizing their trip. For these reasons, the cultural and creative events anchored in the authenticity of the place and its customs, are strategic tools in the management and promotion of destinations. In this framework, UNESCO World Heritage Sites, such as the St. John feast, which has its epicenter in the historical center, and the Harvest Festival in the Alto Douro Wine Region, are considered as strategic instruments which ensure not only the growth of tourism and the promotion of the local economy, but also the strengthening of the image and reputation, particularly relevant to the large local community involvement in these two events induces the development of the tourist experiences offered.  

O crescimento do turismo internacional gera competitividade acrescida entre os destinos turísticos que sentem a necessidade de se diferenciarem, e de apostar na criatividade e na inovação, de forma a tornarem-se mais atrativos, competitivos e sustentáveis, e assim serem capazes de aumentar a respetiva quota de mercado. Novos desafios se impõem, pelo que é necessário criar produtos e serviços que reflitam o caráter único e diferenciador dos destinos e que sejam capazes de induzir a oferta de experiências memoráveis dirigidas a um público exigente, cada vez mais interessado na personalização da sua viagem. Por estas razões, a realização de eventos culturais e criativos ancorados na autenticidade do lugar e dos seus costumes, constituem ferramentas estratégicas na gestão e promoção dos destinos. Neste enquadramento, os destinos classificados pela UNESCO como Património da Humanidade, em concreto a Festa do S. João, que tem o seu epicentro na zona histórica do Porto, e a Festa das Vindimas no Alto Douro Vinhateiro, são tidos como instrumentos estratégicos que asseguram não só o crescimento dos fluxos turísticos e a dinamização da economia local, mas também o reforço da imagem e notoriedade do destino, a par da particular relevância que o grande envolvimento da comunidade local nestes dois eventos induz no desenvolvimento das experiências turísticas a oferecer no destino.  

Document Type Journal article
Language Portuguese
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